Page - 222 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Bécs és Alsó-Ausztria (Bécs), Volume 1
Image of the Page - 222 -
Text of the Page - 222 -
222
falon sok szép góthikus sírkő mellett van egy különösen érdekes „Végitélet",
a Mihály templomon pedig egy durván faragott „Krisztus az olajfák hegyén44
nagy alakokkal, végűi a székesegyház Borbála-kápolnájában egy életnagy-
ságú élesen realisztikus, de megragadó igazsággal alkotott feszület.
Ide számítandók némely házczímerek és jelképek, mint pl. az úgy
nevezett Tél, egy a tűznél melegedő emberke, kiben a monda Korvin Mátyás
királyt véli felismerhetni; továbbá Bécs város szép czímertartó angyala, stb.
A Bécsben dolgozott művészekről és munkáikról szóló tudósításokat és az
elbontott, vagy átépített templomok számát tekintve, azonban mindez csak
elenyésző csekély része lehet annak, mi itt egykor volt.
A renaissance szárnycsapása Bécsben hamarább volt érezhető, mint
bárhol egyebütt Németországban. Az e fajta szobrászati emlékek a XVI.
század első negyedéig érnek föl; de jelek tanúsítják, hogy az új antik ízlés
művei Bécsben az előző században már honosak voltak. Főleg festések
lehettek ezek, mert 1450 körűi egy pap már szemükre veti a bécsieknek,
hogy hálószobáikat és mennyezetes ágyaikat „gyalázatos" képekkel, meztelen
alakokkal díszítik a „Keresztre-feszítés" és „ítélet-napja" helyett. A gazdag
és életszerető Bécsbe, melynek tekintélyes polgári házait már Aeneas Sylvius,
Bonfinius és mások szónoki túlzással az ó-koriak lakásaihoz hasonlítják, első
sorban délről hozta be a kereskedés az ily új és ritka műipari czikkeket s
ugyanakkor itt már letelepedett kereskedőket látunk, kik a híres velenczei
üveget árúlták. Nevezetesebb lendületet vett a dolog, midőn a török vesze-
delem közeledett s a város erődítéseinek általános javításához kellett hozzá-
látni, mely munkára csak olaszokat használhattak, mert azok várépítési
módja volt uralkodó. A többnyire Comóból, Milánóból, Paduából, stb. való
művészek : mint Pozzó, Allio, Spazio, stb., nem csupán építészek, de szobrá-
szok, festők és díszítők is valának egyúttal; ők törtek széles útat a renaissance
elé. Ausztria lón Németországban a korai renaissance igazi hazája. A velenczei,
veronai és milanói építési modor alakjai itt különös, önálló jelleget nyertek,
derűit, naiv kifejezést, mely sokkal inkább visszatükrözi az országos hangu-
latot, mint hajdan az idegen módszerrel bevitt góthika. Ama korai renaissance
idejéből monumentális épületek ugyan nem maradtak, s aligha is voltak,
de számos díszes polgári lakóház lehetett e stílben, lugasokkal és erkélyekkel.
Legjelentékenyebb, noha igen szerény mértékű az, a mit a szobrászat alko-
tott. Első helyen áll a korai renaissance művei közt a Salvator-templom
kapuja, e csinos faragott mű, díszítésekkel és mellszobrokkal gazdagon meg-
back to the
book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Bécs és Alsó-Ausztria (Bécs), Volume 1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Bécs és Alsó-Ausztria (Bécs), Volume 1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Bécs és Alsó-Ausztria (Bécs)
- Volume
- 1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1888
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.19 x 21.93 cm
- Pages
- 364
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch