Page - 318 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Az Osztrák Tengermellék és Dalmáczia (Tengermellék), Volume 10
Image of the Page - 318 -
Text of the Page - 318 -
318
kedvezményeiben részesültek s jogot nyertek arra, hogy a császári posta-
lobogót viseljék. A Lloyd igazgatósága a vállalat fejlesztésén fáradhatatlanul
munkálkodott. Sokféle nehézségekkel kellett megküzdeni s volt idő, hogy
a vállalat szorult anyagi helyzetbe jutott, azonban a benne rejlő életerő,
a kormány részéről mindig készséggel nyújtott támogatással egyetemben,
megküzdött a válságos helyzettel, s az aggodalmas napokra újból a fény
és virágzás korszaka következett. Minden kétségen felül áll, hogy Trieszt
kereskedelme a Lloyd alapítása és későbbi fejlődése által jelentékeny
lendületet nyert, s hogy Ausztriának a kereskedelem terén való tekintélyes
állásfoglalása csak a Lloyd által fentartott rendszeres forgalom mellett vált
lehetségessé. Hiszen a Levantében hosszú időn át a Lloyd volt az egyetlen
nagy gőzhajózási vállalat, ott teljes bizalmat élvezett, mert szolgálattétele
megbízható, hajóraja alkalmas s hajóvezetése kipróbált volt. A Lloyd révén
Ausztria lobogóját a Levante legtávolabbi vidékein is ismerték.
A Lloyd vállalatnak alapíttatása után tíz évvel már 20 s újabb tíz év
lefolyta után (1856-ban) már 61 gőzöse volt, összesen 28 ezer tonnányi
szállítóképességgel. Azóta a gőzösök száma 86-ra szaporodott, a hajók
szállítóképessége pedig csaknem négyszeresre emelkedett. 1855 óta a Lloyd
a kormánynyal szerződési viszonyba lépett, melynek alapján a társúlat
magát az időnként meghatározott állami segély fejében az Adrián és a
Levantéban egyes vonalak fentartására s ezen vonalakon a postai szolgálat
ellátására kötelezte. Ez a szerződéses viszony s az általa mindig évek sorára
biztosított államsegély a Lloydnak egy felől szilárd alapot nyújtott, más
felől tekintélyét is növelte; egyúttal azonban Ausztria kereskedelmének
hatalmas és megbízható tengeri közlekedést adott rendelkezésére.
Míg kereskedelmi tengerészetünkben a Lloyd a gőzhajózást honosította
meg: addig más felől a magán hajósgazdák a vitorlás-Hajózáshoz ragasz-
kodtak, mivel a hazai vitorlás-hajók a Lloyd-társúlat megalakúlása után is
még hosszú ideig elegendő foglalkozást találtak s ckképen hiányzott az
ösztön a változtatásokra. Ezen állapotok csak jóval később s különböző
körülmények összejátszása következtében változtak meg. A számos vasút-
vonal kiépítése részben előmozdítólag, részben károsan hatott a tengeri
összeköttetésekre; az új közlekedési eszköz egyes kikötőhelyek fontosságát
gyakran megváltoztatta, s újabb forgalmi irányokat tolt előtérbe. A javúlt
szárazföldi forgalom a népesség fogyasztó képességére is visszahatott ;
a kívánalmak szaporodtak, de egyúttal a segélyforrások is, melyekből
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Az Osztrák Tengermellék és Dalmáczia (Tengermellék), Volume 10
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Az Osztrák Tengermellék és Dalmáczia (Tengermellék)
- Volume
- 10
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1892
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.02 x 22.23 cm
- Pages
- 404
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch