Page - 10 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország III (1), Volume 12/1
Image of the Page - 10 -
Text of the Page - 10 -
10
Másik nevezetes utezája Pest Belvárosának a Hatvani-útcza, melynek
egyenesen s éjszakkeleti irányban a Kerepesi-út a folytatása. Ezek a nevek
eléggé kifejezik, merről érkeztek az ide járó vidéki vagy idegen szekerek :
Hatvan, Eger, Miskolcz, Kassa, Eperjes s odább Lengyelország felöl, sót
sokszor Debreczen és éjszaki Erdély felől is. Az ország éjszakkeleti negyede
ezen az úton jutott legkönnyebben a Dunához. Pest Belvárosának egy
harmadik nevezetes útezája az Úri- vagy mai Koronaherczeg-útcza. Ennek
folytatása a szintén belvárosi Kecskeméti-útcza, egykor a hasonnevű régi
kapuval, mely a külvárosi Ülloi-útra nyílt. Ez már délkeleti irányban indul
ugyan, de valóban keleti út, mely a Dunától keletre eső nagy országrészeket
középen vágja ketté: Szolnokon, Nagy-Váradon, Kolozsváron keresztül.
Nem kevésbbé fontos útvonal volt az, melynek belvárosi kiindúlása
azonos volt a föntebbivel; de kiérvén a „Kecskeméti-kapuu-n, nem egyenest az
Üllói-útnak tartott, hanem jobbra térve a Soroksári-iitczcín át haladt a Duna-
parti Soroksár faluig. Ez a déli útvonal, vagyis úthálózat, Soroksárnál két
felé vált: egyik Kecskeméten át Szegednek, Temesvárnak, Aradnak s onnan
Szebennek, Brassónak tartott, a másik dunaparti út Solton, Kalocsán, Baján
át a Bácskát kötötte össze Pesttel. így az egész magyar birodalom területének
legalább is kétharmadára nézve a pesti rév volt a dunai rév s maga Pest
főállomás, tehát föl- és lerakodó hely. De egyszersmind ezen sugárosan
szétágazó főútak adták meg nagyjából Pest bel- és külvárosainak az alakúlás
gerinczeit. Nem a sakktáblaszerű fölosztás, mint Berlinben s a pesti Lipót-
városban, hanem szétágazó legyezőalak a sajátsága. Idővel a fővonalak
közti tért más kisugárzó és keresztben menő útezák töltötték ki megannyi
városrészszé. így a Duna és Üllői-út közt a Ferenczváros, ez és a Kerepesi-út
közt a Józsefváros, a Kerepesi- és a Váczi-út közt a Terézváros, s végre a
Váczi-út és Dunapart közt a Lipótváros keletkezett.
Mindezekből látni való, hogy Budapest nemcsak a Dunán hoszszában
közlekedő hajók kikötőinek egyike, hanem a legfontosabb országos és
nemzetközi szárazi útak is természetszerű bogja és központja volt.
De látni való a pesti part nagy elsőbbsége is a budai fölött. A budai
kikötő csak a dunántúli kisebb országrészszel közvetíthette a dunai forgalmat.
S ebben sem volt nélkülözhetetlen. Pestre nézve is versenytárs volt Pozsony,
Komárom, Esztergom azon országrészre nézve, mely a Pozsonytól Visegrádig
folyó Dunától éjszakra esik, s így a Morva- és Csehország felé való közle-
kedésben is. De Pest az ő geographiai hosszasági vonalától keletre eső
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország III (1), Volume 12/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország III (1)
- Volume
- 12/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1893
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.95 x 21.91 cm
- Pages
- 330
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch