Page - 301 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország III (1), Volume 12/1
Image of the Page - 301 -
Text of the Page - 301 -
301
még annyi és olyan sem volt, mint a komoly színművek terén : s mégis
minden ízében magyaros felfogásával s néhány jól rajzolt alakjával, egy pár
egészen sikerűit darabjával megvetette a magyar vígjáték alapját. Kisfaludy
leleménye ezekben mutatkozik leggazdagabban ; typusai különböző változatok-
ban majd félszázadig állandó alakjai voltak a magyar drámának és regénynek.
Különösen két typusát rajzolta társadalmunknak igen sikerülten : a külföldies-
kedő, de üres fejű mágnást s az igen is nyers, de jó szívű vidéki gavallért.
Sőt a „Pártütők44 czímű művében már a népszínmű elemeit is föltalálhatjuk.
Kisfaludy Károlylyal egy időben lépett a nyilvánosság elé Katona
József (1792—1830), egy nagy tehetségű fiatal drámai költő is, a ki
munkásságának és tehetségének ugyan csak egyetlen kiválóbb jelenségét
hagyta hátra, a „Bánk bán44-t, de ez máig is a legjobb magyar tragédia.
Katona, egy szegény kecskeméti takácsmester fia, a mellett, hogy a
jogtudományt tanulta a fővárosban, a pesti színpadon is játszott kisebb
szerepeket s a színész és drámaíró kettős koszorújáról álmodozott. Néhány
csekély becsű, bár erőtől duzzadó drámai kísérlet után megírta „Bánk bán44-ját
a tízes évek közepe körűi, aztán újra átdolgozta s 1821-ben ki is adta.
A censura csak ezt engedte meg, előadását eltiltotta. A mű azonban az
irodalomban sem tett ekkor semmi hatást, a mi a mélyen elkeseredett, ki
nem hallgatott, szenvedélyes költőt egészen elnémította. Katona nem tarto-
zott semmiféle irodalmi párthoz vagy költészeti irányhoz; elszigetelten állott
az írók között, író barátai sem voltak, s így visszavonúlva, magába temette
geniusát s csupán hivatalának élt, mint Kecskemét városi főügyésze, s neve
alig hatott túl szülőfölde határain. Mint költő, ismeretlenül roskadt sírjába;
nemzetünk nem tudta, hogy legnagyobb drámaíróját vesztette el benne
ugyanazon évben, de néhány hónappal előbb, mikor Kisfaludy Károly
koporsóját a vezér nélkül maradt írók mély bánattal állták körűi s fájdal-
mukban a fővárosi közönség is osztozott.
Pedig bármilyen jótékony volt is a Kisfaludy Károly hatása egész
irodalmunkra: egyetlen műve sem hasonlítható a „Bánk bán44-hoz aesthetikai
tekintetben. A „Bánk bán44 megelőzte korát, a melyben sem fogékonyság
nem volt e mű politikai czélzata, sem érzék tragikai ereje iránt. Nemzetünk
fejlődésének forrongó éveiben 1830—1848-ig aztán mind lelkesebben
fogadta a közönség, s a tragédia alakjainak ábrázolásában a legkitűnőbb
magyar színművészek versenyeztek egymással, magyarázatában pedig a
legelső magyar kritikusok. Végre irodalom és közönség elismerte, hogy a
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország III (1), Volume 12/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország III (1)
- Volume
- 12/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1893
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.95 x 21.91 cm
- Pages
- 330
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch