Page - 472 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Tirol és Vorarlberg (2), Volume 13/2
Image of the Page - 472 -
Text of the Page - 472 -
472
finom előállítása és nemes kifejezése azt bizonyítja, hogy a mester már
ismerte a renaissance művészetet.
Az e fajta művektől merőben elüt a Milsben levő csoport, mely
Krisztust az olajfák hegyén ábrázolja. A fából faragott életnagyságú alakok
nyers természetessége a testi életet megkapó erővel fejezi ki; de híjával
van a művészet nemesebb vonásainak. A térdelő és a halál félelmével küzdő
Krisztus, továbbá az álomtól elnyomott apostolok szinte ijesztően termé-
szetesek. Minthogy a természethűségre törekvő művészetnek ez iránya a
tartományban soha sem volt általánosan uralkodó, azért fölötte nehéz e
különben nevezetes mű keletkezésének idejét meghatározni; valószínűnek
látszik, hogy a csúcsíves művészet korának végén élt mester faragta.
A tartományban szétszórt művészek névsorából következtethetjük,
hogy Miksa császár milyen hatást gyakorolt a tiroli művészetre. Az udvar
példájának tartós hatása volt a kisebb várak uraira és a tartomány testü-
leteire. A schwazi gazdag bányatulajdonosok és kereskedők az ottani
Ferencz-rendi kolostornak a császár támogatásával helyreállított kereszt-
folyosóját fölötte érdekes festményekkel díszítették, nemkülönben Miksa
példája nyomán számos várúr foglalkoztatta a művészeket. Ekként kelet-
kezett 1517-ben Annaberg kastély kápolnájának pompás oltára, melyet a
Miksa korabeli legjelesebb művészek egyike, az innsbrucki Scheel Sebestyén
festett. A művész a szokásos oltárszekrényt félre téve, az oltárra szánt fest-
ményt élénk formájú olasz renaissance keretbe foglalta; de a keretre festett
kisebb képeknek német jellemük van. A gazdagon aranyozott és jó ízléssel
díszített oltár magas polczán római pillérek állanak, melyeknek sajátos
alakú fejük van; a pilléreken nyugvó koszorú-párkány fölött római reke-
szekkel és peremén delphinekkel díszített lapos ív fejezi be az oltárt. Az ív
mezőjét az Atyaisten félalakja, a polcznak középső, hosszúkás mezőjét pedig
Jesse fekvő alakja foglalja el. Jesse melléből Krisztus törzsfája nő ki, melynek
jobbra és balra a pilléreken fölfelé futó ágain az ősök mellképei láthatók,
a koszorú-párkány közepén pedig, a hol a két ág találkozik, Dávid és
Salamon mellképe van. Az oltárnak fő képén a helyes távlatú tájkép elő-
terében, jól csoportosított számos alakokkal a Szent-Családot ábrázolta a
művész. A kép a számos alak, a középső csoport pompás ruházata és a
többi alak ruháinak meleg színei mellett is eléggé nyugodt hatású. Az
alakok, kivált a férfiak arcza egyéni kifejezésű. Valószínű, hogy a művésznek
e kép festésénél Annaberg kastély akkori urai szolgáltak mintákúl. Az előtér
back to the
book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Tirol és Vorarlberg (2), Volume 13/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Tirol és Vorarlberg (2), Volume 13/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Tirol és Vorarlberg (2)
- Volume
- 13/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1893
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.74 x 22.0 cm
- Pages
- 320
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch