Page - 442 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország I (2), Volume 14/2
Image of the Page - 442 -
Text of the Page - 442 -
A farsang (masopust: húshagyó) a vígasság, tánczmulatságok és lako-
dalmak ideje, a melyek nagy részét ekkor tartják, minthogy ez az évszak
a legalkalmasabb idő különösen a földmívelő népre nézve. Farsangban minden
lánynak ki kell magát tánczolnia, sót a gazdasszony is szívesen el-eljár
egy-egy tánczot, mert a mekkorát ugrik a farsangban, olyan magas lesz az
évi lentermése. Kövér csütörtökön (tucny ctvertek) jó sok zsíros eledelt
(sertéshúst, pontyot s más effélét) kell enni. Tetőpontjára hág a vígasság
a farsang három utolsó napján (ostatky). E napokon gömbölyű és hosszúkás
fánkokat (koblihy a siskyJ, meg egy sajátszerű süteményt készítenek, a mely-
nek bozí milosti (isten malasztja) a neve. A többi farsangi eledelek közt
legkiválóbb a sertéspecsenye. Farsang keddjén bohókás álarezos menetet is
rendeznek, melynek álarezosai (maskarády) közül említendők a zsidó, török,
czigány, mészáros, katonáknak öltözött poroszlók stereotyp alakjai, meg
egy „vén banyátf-nak öltözött, hátikosaras ember, a kik az úgy nevezett
„medvé-ttt (medvéd), vagyis egy borsószalmába csavart, vagy bundába
burkolt embert kisérnek házról-házra. Minden háznál bohóskodnak, s a ki az
útjokba akad, azzal mindenféle tréfát űznek. A ház gazdáját sörrel vagy
pálinkával felköszöntik, a miért pénzbeli ajándékot kapnak. A gazdasszony
valamicskét lecsíp a „medve" szalmaburkolatából, mert azt tartja, hogy
e borsószalmát a tyúkok és ludak fészkébe téve, azok jobban költenek. Ezért
aztán a „vén banya" hátikasába bőven önti a fánkot. A maskarások a ház
leányait magukkal viszik s estére az egész menet a korcsmában gyűl egybe,
a hol hajnalig tart zeneszó mellett a mulatság. Éjfélkor a Bacchus (egy
ilyennek öltözött férfi), vagy a nagyb'ógo (basa) temetése kerül sorra. A nagy-
bőgőt ugyanis fehér lepedőbe csavarják és temetési énekek zengedezése
közben kiviszik az udvarra.
A farsangra következő nagyb'ójt (píist) minden vasárnapjának külön
neve van. Az első (Invocavit) a fekete vasárnap (öerné nedéle), a második
(Reminiscere) a pörköl'ö (prazná na pörkölt böjti eledelektől, prazma,
puíálka,, berántott borsó), a harmadik (Oculi) a tüsszent'ó (kyehavná n
mert azt tartják, hogy a hányat valaki e napon tüsszent, annyi évig él), a
negyedik (Laetare) a druzebna nedéle (társas mulatság vasárnapja), az ötödik
(Judica) pedig a halál vasárnapja (smrtná, vagy smertelná n.), mert e napon
hordják ki a halált és viszik be a nyarat.
A tél- vagy halálkihordás (vynásení smrti) ősi szláv szokás, melynek
ez a módja : a gyermekek (többnyire a leányok) egy szalmabábot vagy
442
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország I (2), Volume 14/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország I (2)
- Volume
- 14/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1894
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.27 x 22.22 cm
- Pages
- 340
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch