Page - 49 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Volume 15/1
Image of the Page - 49 -
Text of the Page - 49 -
49
zongorajátszója volt, kinek egy magánkörben tartott előadását a nyugalomba
vonult fejedelem személyes jelenlétével tűntette ki.
Három érdekes és élénk symphoniai költeményével, a „III. Richárd44,
„Wallenstein tábora44 és „Hakon Jarl44 czíműekkel, melyek a Gothenburgban
töltött öt év alatt (1856—1861) születtek, Smetana egészen a weimari kör
hívének vallotta magát, de zongoradarabjaiban már kitetsző nemzeti irányát
ezekben még zenekari térre nem vitte át. A dalköltéssel addig még egyál-
talán nem próbálkozott meg; első nevezetesb énekszerzeménye a Kfízkovsky
férfi-négyeseinek hatása alatt a prágai „Hlahol44 számára 1862-ben írt „Tri
jezdci44 (A három lovas) czímű kar, melyet utóbb néhány más követett,
s ezek első jelei annak az új áramlatnak, a melybe Smetana Svédországból
való visszatérte után került. Egyidejűleg keletkezett operája, a „Branden-
burgiak44, pedig épenséggel valóságos összetétele művészi tevékenysége és
egyénisége addig különvált alkotó részeinek. Liszt tanítványa természetesen
Wagner Richárd híve is volt; a cseh zenész azonban, a ki szívében hordta
népe dalait s már a polkát is művészi magaslatra tudta nemesíteni, az operai
zenekart is nemzeti szellemmel hatotta át és főkép a karoknak és tánczoknak
megkapó népies színt tudott adni. A „Branibori44 azonban még koránsem
jelzi azt a végső czélt, a melyet Smetana maga elé tűzött vala, hanem inkább
csak a kiinduló pontja operaszerzői munkásságának, de partitúrája azért már
nem a kezdőt, hanem az öntudatos és minden művészeti eszközzel biztosan
bánni tudó mestert láttatja, a kinek e művében megvannak már következő
drámai alkotásainak minden nevezetesb csirái. A népies elem ezek közül
legközelebb a „Branibori44 után néhány hóval előadott „Prodaná nevésta44
(„Eladott menyasszony44) zenéjében érvényesült teljesen. Ebben a szerző
azon szándéka, bogy Sabina szerény követelésű szövegére könnyebb stilű
operettet írjon, annyiban nem sikerűit, hogy ilyen helyett a legüdébb vidám-
ságú komikus operát alkotta, a melynek dús zenei leleménye a legeredetibb
nemzeti jellegű. A darab, melynek szavaló részeit csak később pótolta
a szerző recitativóval, az újabb idők cseh zenéjének legnépszerűbb terméke.
Magán az egy prágai cseh színpadon rég meghaladta az „Eladott meny-
asszony44 a 200 előadást. E művének nagy sikere azonban balvégzetűvé
vált a szerzőre nézve, kinek legközelebbi művét, a tragikus komorságú
„Dalibor44-t (1868) a „Prodaná nevésta44 mértékével mérték s mint a Smetana
alkotta nemzeti zenétől a Wagner-féle irányhoz való szegódést elitélték.
Hiába hivatkoztak ezen igazságtalan Ítélet ellen Smetana barátai arra, hogy
Cs. 7
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Volume 15/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (1)
- Volume
- 15/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 16.2 x 22.8 cm
- Pages
- 376
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch