Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Volume 15/1
Page - 49 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 49 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Volume 15/1

Image of the Page - 49 -

Image of the Page - 49 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Volume 15/1

Text of the Page - 49 -

49 zongorajátszója volt, kinek egy magánkörben tartott előadását a nyugalomba vonult fejedelem személyes jelenlétével tűntette ki. Három érdekes és élénk symphoniai költeményével, a „III. Richárd44, „Wallenstein tábora44 és „Hakon Jarl44 czíműekkel, melyek a Gothenburgban töltött öt év alatt (1856—1861) születtek, Smetana egészen a weimari kör hívének vallotta magát, de zongoradarabjaiban már kitetsző nemzeti irányát ezekben még zenekari térre nem vitte át. A dalköltéssel addig még egyál- talán nem próbálkozott meg; első nevezetesb énekszerzeménye a Kfízkovsky férfi-négyeseinek hatása alatt a prágai „Hlahol44 számára 1862-ben írt „Tri jezdci44 (A három lovas) czímű kar, melyet utóbb néhány más követett, s ezek első jelei annak az új áramlatnak, a melybe Smetana Svédországból való visszatérte után került. Egyidejűleg keletkezett operája, a „Branden- burgiak44, pedig épenséggel valóságos összetétele művészi tevékenysége és egyénisége addig különvált alkotó részeinek. Liszt tanítványa természetesen Wagner Richárd híve is volt; a cseh zenész azonban, a ki szívében hordta népe dalait s már a polkát is művészi magaslatra tudta nemesíteni, az operai zenekart is nemzeti szellemmel hatotta át és főkép a karoknak és tánczoknak megkapó népies színt tudott adni. A „Branibori44 azonban még koránsem jelzi azt a végső czélt, a melyet Smetana maga elé tűzött vala, hanem inkább csak a kiinduló pontja operaszerzői munkásságának, de partitúrája azért már nem a kezdőt, hanem az öntudatos és minden művészeti eszközzel biztosan bánni tudó mestert láttatja, a kinek e művében megvannak már következő drámai alkotásainak minden nevezetesb csirái. A népies elem ezek közül legközelebb a „Branibori44 után néhány hóval előadott „Prodaná nevésta44 („Eladott menyasszony44) zenéjében érvényesült teljesen. Ebben a szerző azon szándéka, bogy Sabina szerény követelésű szövegére könnyebb stilű operettet írjon, annyiban nem sikerűit, hogy ilyen helyett a legüdébb vidám- ságú komikus operát alkotta, a melynek dús zenei leleménye a legeredetibb nemzeti jellegű. A darab, melynek szavaló részeit csak később pótolta a szerző recitativóval, az újabb idők cseh zenéjének legnépszerűbb terméke. Magán az egy prágai cseh színpadon rég meghaladta az „Eladott meny- asszony44 a 200 előadást. E művének nagy sikere azonban balvégzetűvé vált a szerzőre nézve, kinek legközelebbi művét, a tragikus komorságú „Dalibor44-t (1868) a „Prodaná nevésta44 mértékével mérték s mint a Smetana alkotta nemzeti zenétől a Wagner-féle irányhoz való szegódést elitélték. Hiába hivatkoztak ezen igazságtalan Ítélet ellen Smetana barátai arra, hogy Cs. 7
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Volume 15/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Csehország II (1), Volume 15/1
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Csehország II (1)
Volume
15/1
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
16.2 x 22.8 cm
Pages
376
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben