Page - 177 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Volume 15/1
Image of the Page - 177 -
Text of the Page - 177 -
177
Hoffmann János (szül. 1805-ben Bécsben), az első igazgató, ki az ekkor
szervezett intendánsi elöljáróság alatt s az 1846-ban rendszeresített rendi
(később országos) subventio mellett működött. Nostitz Albert gróf, a mű-
pártoló nemes főúr lett a prágai színház első intendánsa, s az intézet alatta
még az 1848. és 1849. évi viharokat is minden komolyabb károsodás
nélkül állotta ki. Az „új idők" vezéremberei ugyan a színház kapuit is
keményen megdöngették s megrázogatták a „bilincsek"-et, melyek a szín-
házat még a rendi hatóságokhoz fűzték; a nemzetiségi kérdések is ekkor
kezdték először megháborítani az addig idylli békességű színházi állapotokat;
Kitti János Frigyes, a prágai eonservatorium igazgatója (szül. 1806, megh.
1868) barátjának, Wagner Richárdnak szövegére írt operája, „A francziák
Nizza előtt", mely 1848 február havában került először színre, politikai
jelentőségű is volt. A benne előfordúló „franczia indúló" forradalmi indúlóvá
lett, s az új alkotmányt is a színház egyik páholyából hirdette ki Stadion
gróf a népnek. Ekkoriban kerültek először „censura nélküli" darabok elő-
adásra, felmerült két független, szabad nemzeti színház felállításának követe-
lése az ország lakosságának német és cseh része számára, s „szabad színház
a szabad államban" volt a jelszó. De a magasan járó hullámok ismét lecsilla-
podtak, s megint csak egy színház maradt országos kormányzati felügyelet és
intendánsi ellenőrzés alatt. A Hoffmann alakította színkör is a Pstross-féle
kertben, a hol eleinte a cseh nyelvű előadások voltak a túlnyomók, utóbb
ismét a német darabokat engedte többségre vergődni. A német színpad
ez időtájt nevelte nagygyá Haase Frigyes tehetségét. Az opera terén pedig
a fiatal Ney Jenny (később Bürde-Ney) fényes csillaga tűnt fel ez években.
Hoffmann után megint elődje, Stöger vette át az igazgatást s 1852-től
1858-ig a régi buzgósággal vezette a rá bizott intézetet s azt a kor ízlésével
szoros kapcsolatban igyekezett tartani. Alatta az operára ismét szép napok
viradtak. Steger (Stazié), a bűvös hangú tenorista, kit az igazgató még
bécsi rendező korában fedezett föl, az énekesnők sorában Behrendt-Brandt\
Tipka-Weinlich Lujza és Dustmann-Meyer Lujza, továbbá a bassista
dr. Schmid Károly oly erők valának ez időben a prágai opera személy-
zetében, a kiknek nevei általában fényes hírnek örvendtek. Wagner Richárd
műveit mintaszerűen adták elő Prágában, s a zeneköltő maga is azt mondja
ez előadásokról, hogy „azok az egyetlenek, melyekből további alkotásra
még kedvet meríthet". A drámai művészet terén ez időszakban tűntek föl
Rudlojf Auguszta, Knaack Vilmos és Weilenbeck, később a meiningeni
Cs. 23
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Volume 15/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (1)
- Volume
- 15/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 16.2 x 22.8 cm
- Pages
- 376
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch