Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Page - 407 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 407 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Image of the Page - 407 -

Image of the Page - 407 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Text of the Page - 407 -

408 állásában kiváló érdemeket szerzett a bécsi és az osztrák művészi ipar emelése körűi. Manes Guido, a többször említett Manes József testvéröcscse (született Prágában 1829-ben, meghalt ugyanott 1880-ban), egy ideig szülővárosában tartózkodott, érettebb korában huzamosabb időt töltött Düsseldorfban ; eleinte szintén történelmi képeket festett, majd a genre-festészetre adta magát; utóbb állatokat is festett; ő az egyedüli cseh festő, a ki a festészet e fajtájával is megpróbálkozott. V 9 Cermák Jaroslav, a legismertebb és a legkiválóbb cseh festők egyike (született Prágában 1831-ben, meghalt Párisban 1878-ban), nem tekinthető Ruben Keresztély tanítványának, noha a prágai akadémián ennek vezetése alatt tanúit és első festménye: „Marius Carthago romjain", melyet Prágában festett és 1849-ben ki is állított, semmiben sem különbözik akkori társainak műveitől. Cermák ugyanis az első volt, a ki magát a Ruben és Haushofer idejében Prágában föltétlenül uralkodó müncheni irány alól fölszabadítá, a mennyiben idejekorán Antwerpenbe költözött és előbb a Wappers Gusztáv igazgatása alatt levő akadémiát látogatta, majd tanítványúl Gallait Lajos műhelyébe lépett. A „Budeéi Lomnicky Simon a prágai hídon" (most gróf Czernin bécsi képtárában), és „A fehérhegyi csata után" (most Zangné tulajdona Bécsben) czímű képek voltak Cermák Jaroslavnak Antwerpenben festett és Prágában kiállított első festményei. A két festmény újdon jelleme és finom kimunkált- sága meglepte a prágai művészeket és a közönséget. A művész Belgiumban aránylag igen rövid idő alatt nagy technikai járatosságra tett szert. Néhány év múlva Antwerpenből Párisba költözött, ott letelepedett és csakhamar a legismertebb festők egyike lett. Párisból nagy tanúlmányútra kelt; bejárta Boszniát, Herczegovinát, Montenegrót, hosszabb ideig tartózkodott Danilo montenegrói fejedelem udvaránál. Legtöbb és legkiválóbb festményeinek tárgyát e balkáni országok harczias népe szolgáltatta, ilyenek : „A hadi zsákmány" (1868) a brüsszeli királyi múzeumban és „A megsebbzett montenegrói" (1873) a zágrábi dél-szláv akadémia tulajdonában. A művészet hazafias barátainak egyesülete által a maga képtára részére megrendelt nagy festmény — „Basi-bozukok őrizete alatt levő keresztény fogolynők" — a művész halála miatt befejezetlen maradt. „A husziták Naumburg előtt" czímű, Párisban levő festményén (1875) rendkívül megkapó hatású a huszitavezető Prokoptól az ostromlottaknak kegyelmet kérő gyermekek csoportja. Cermák olajfestményeit ragyogó színezés, szabatos rajz és a festés
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Csehország II (2), Volume 15/2
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Csehország II (2)
Volume
15/2
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
15.72 x 21.98 cm
Pages
342
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben