Page - 423 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 423 -
Text of the Page - 423 -
424
az Óriáshegységnek részben cserjével benőtt mocsaras fönsíkját ábrázolja,
azt bizonyítják, hogy Kozarek első rendű festője a tájképi hangúlatnak.
Haushofer egykori tanítványai közül Hawránek Frigyesen kivűl Prágá-
ban tartózkodnak még Kirnig Alajos és Marák Gyula, a ki Bécsből, hol
27 évig működött, 1887-ben meghivatott a prágai festészeti akadémiára
és ott nagy sikerrel tanítja a tájfestészetet. Maráknak egyik legjelesebb
alkotása az „Erdei magány" czímű sorozat, mely szénnel mesterien rajzolt,
költői hangulatú tizenkét képből áll ; Scheffel Viktor írt szöveget a képekhez,
melyeknek fénymaratású sokszorosítását a művészet minden barátja ismeri.
Hasonlóképen kiváló művek az év és a nap négy szakasza, továbbá az
„Osztrák erdők jellemvonásai" czímű és tizenhárom szénrajzból álló sorozat,
melyet a művész a főkamarási hivatal megbízásából készített.
Riedl Vilmos (meghalt 1876-ban) elhagyván a prágai akadémiát,
néhány évig Achenbach Oszvald tanítványa volt Düsseldorfban; az után
fölváltva több évig Olaszországban és Párisban tartózkodott, és az első cseh
tájfestő volt, a ki az akkor fölmerült impressionista irány föltétlen híveűl
szegődött. Később néhány fiatalabb tájfestő követte őt Párisba, köztük
Kirschner Mária, a ki Münchenben Lier Adolf tanítványa volt s Párisban
Jules Dupré műhelyében tanúit. Chitussi Antal (meghalt 1891-ben) szintén
az impressionisták követője volt. Barbizonban, a festőknek Fontainebleau
melletti ismeretes gyarmatán, majd Csehországban természet után számos
kisebb képet festett.
Knüpfer Benes (Benedek) született Sychrovban 1848-ban, tanúlmányait
a prágai akadémián Trenkwald vezetése alatt kezdette, utóbb a müncheni
akadémián Piloty vezetése alatt tanúit ; tritonokkal, nereisekkel és delphinek-
kel benépesített tengeri képei által csak néhány évvel ezelőtt vonta magára a
művészek és a művészetkedvelők figyelmét. Művészi pályája kezdetén alakos
ábrázolásokat festett („Columbus tojása") és csak később Olaszországban,
a hol több évig tartózkodott, adta magát a tájfestészet tanúlmányozására ;
„Hullámjáték", „Viharos tenger", „Hullámtorlás", „A hullámok szerelme"
és hasonló tárgyú képeinek nagy sikere arra birta, hogy állandóan ezt az
irányt művelje. Legjobb e fajta művei: a „Nyugtalan tenger", a mely
mesterien tűnteti föl a hullámok fölött lebegő és a lenyugvó nap utolsó
fénye által megvilágított ködfátyolt; e művét a művészet egy barátja a
prágai Rudolphinum képtára számára vásárolta meg. Ily módon jutott
ugyanebbe a képtárba a művésznek „Tavasz a tengeren" czímű festménye.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch