Page - 590 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 590 -
Text of the Page - 590 -
591
fölfelé. A királyi kamara érdekében mind nagyobb nehézségeket gördítettek
a bajor sónak az országba behozatala elé, s ezzel arányban emelkedett a
gmundeni sónak a Moldaván való szállítása.
III. Ferdinánd és Mária Terézia alatt a felső Moldaván újabb javítások
történtek. 1774-ben a sónak Budweistól Moldauthein és Prága felé való
hajón szállítását a Schwarzenberg herczegek kapták bérletbe. A hajózás
azonban az állam részéről kinevezett királyi hajózási mester vezetése alatt
állott. 1793-ban foglalta el ez állást Budweisban Lanna Tamás, kinek
utódai Csehország hajózása és vízépítés-ügye történetében kiváló szerepet
vittek. A Moldavának Prágán alól és az Elbének az ország határáig való
hajózhatóvá tétele újabb keletű. Az Elbén csak az 1821 június 23-án kelt
s a partmenti államok közt kötött E/behajózási szerződés vetette meg a
hajózás nagyobb föllendülésének alapját. Ez egyezmény a bécsi congressus
1815 június 9-ki határozatának végrehajtásaúl megállapítja, hogy az Elbén
való közlekedés annak a hajózhatósága kezdetétől egész a tengerig minden
árúmegállítási és átrakodási jog megszűntetésével bárki számára szabad
legyen, a ki alkalmas közlekedési eszközök birtokában a szállításra saját
országos hatóságától engedélyt nyert. 1822-ben alakúit meg a Prága és
Hamburg közötti egyenes hajóközlekedés létesítésére a prágai vitorlahajózási
társúlat; 1841 május l-jén bocsátották vízre a Prága melletti Karolinenthal-
ban a „Bohemia" gőzöst, mely a Prága és Drezda közötti személyszállítást
eszközölte. A prága-bodenbachi vasútvonal megnyílta óta azonban a Moldava
e részén a gőzhajózás megszűnt s jelenleg csak az Elbén tart fönn Leitmeritz
és Tetschen közt személyszállító hajójárást a cseh-szász gőzhajózási társaság.
I. Ferencz József császár Ö Felsége uralkodása alatt történtek az Elbe
nagyobb szabályozási munkálatai, a rosavitzies aussigi kikötők és az aussigi,
rosavitzi meg laubei átrakodóhelyek építése. Ez idő alatt keletkezett a
vontató- és lánczhajózás, s alakúi meg az osztrák éjszaknyugati gőzhajózási
társaság. Milyen nagy haladás! Míg 1822-ben az Elbén való szállítás csak
19.710 (1.000 kilós) tonnára rúgott, 1890-ben már 3,010.679 tonnára
szökött fel. A főbb szállítmányok kő- és barnaszén, czukor, gabona, hüvelyes
vetemények, gyümölcs, só, pamut és kőolaj. A cseh barnaszénkereskedés
érdekes statisztikájából kitűnik, hogy 1890-ben Aussigból 5-343 szenes
hajó- indúlt el 1,681.812 tonnányi rakománynyal.
Az Elbe szabályozásával kapcsolatban a Moldaván is végrehajtották
Prágától Melnikig a hajózhatáshoz szükséges munkálatokat, új kikötőt és
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch