Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Page - 590 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 590 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Image of the Page - 590 -

Image of the Page - 590 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Text of the Page - 590 -

591 fölfelé. A királyi kamara érdekében mind nagyobb nehézségeket gördítettek a bajor sónak az országba behozatala elé, s ezzel arányban emelkedett a gmundeni sónak a Moldaván való szállítása. III. Ferdinánd és Mária Terézia alatt a felső Moldaván újabb javítások történtek. 1774-ben a sónak Budweistól Moldauthein és Prága felé való hajón szállítását a Schwarzenberg herczegek kapták bérletbe. A hajózás azonban az állam részéről kinevezett királyi hajózási mester vezetése alatt állott. 1793-ban foglalta el ez állást Budweisban Lanna Tamás, kinek utódai Csehország hajózása és vízépítés-ügye történetében kiváló szerepet vittek. A Moldavának Prágán alól és az Elbének az ország határáig való hajózhatóvá tétele újabb keletű. Az Elbén csak az 1821 június 23-án kelt s a partmenti államok közt kötött E/behajózási szerződés vetette meg a hajózás nagyobb föllendülésének alapját. Ez egyezmény a bécsi congressus 1815 június 9-ki határozatának végrehajtásaúl megállapítja, hogy az Elbén való közlekedés annak a hajózhatósága kezdetétől egész a tengerig minden árúmegállítási és átrakodási jog megszűntetésével bárki számára szabad legyen, a ki alkalmas közlekedési eszközök birtokában a szállításra saját országos hatóságától engedélyt nyert. 1822-ben alakúit meg a Prága és Hamburg közötti egyenes hajóközlekedés létesítésére a prágai vitorlahajózási társúlat; 1841 május l-jén bocsátották vízre a Prága melletti Karolinenthal- ban a „Bohemia" gőzöst, mely a Prága és Drezda közötti személyszállítást eszközölte. A prága-bodenbachi vasútvonal megnyílta óta azonban a Moldava e részén a gőzhajózás megszűnt s jelenleg csak az Elbén tart fönn Leitmeritz és Tetschen közt személyszállító hajójárást a cseh-szász gőzhajózási társaság. I. Ferencz József császár Ö Felsége uralkodása alatt történtek az Elbe nagyobb szabályozási munkálatai, a rosavitzies aussigi kikötők és az aussigi, rosavitzi meg laubei átrakodóhelyek építése. Ez idő alatt keletkezett a vontató- és lánczhajózás, s alakúi meg az osztrák éjszaknyugati gőzhajózási társaság. Milyen nagy haladás! Míg 1822-ben az Elbén való szállítás csak 19.710 (1.000 kilós) tonnára rúgott, 1890-ben már 3,010.679 tonnára szökött fel. A főbb szállítmányok kő- és barnaszén, czukor, gabona, hüvelyes vetemények, gyümölcs, só, pamut és kőolaj. A cseh barnaszénkereskedés érdekes statisztikájából kitűnik, hogy 1890-ben Aussigból 5-343 szenes hajó- indúlt el 1,681.812 tonnányi rakománynyal. Az Elbe szabályozásával kapcsolatban a Moldaván is végrehajtották Prágától Melnikig a hajózhatáshoz szükséges munkálatokat, új kikötőt és
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Csehország II (2), Volume 15/2
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Csehország II (2)
Volume
15/2
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
15.72 x 21.98 cm
Pages
342
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben