Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Page - 597 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 597 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Image of the Page - 597 -

Image of the Page - 597 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Text of the Page - 597 -

598 A pilsen-eisensteini vonal Klattau és Neuern városok érintése után Mottowitznál éri el a Cseh-erdő fő hegytömegét, a melyet 130 méter hosszú alagút, majd az Angel keskeny völgyén áthaladva, 838 méter tengerszín fölötti magasságban a spitzbergi alagút fúr keresztül. Ez 1748 méter hosszú s egész hosszaságában a csillámpala övébe lévén vájva, nagyobb részt falazás nélkül is tiszta és szilárd oldalakkal kínálkozott. Neuerntől kezdve e pálya tájképi szépségekben is gazdag s Eisenstein határállomásnál valóban gyönyörű kilátást nyújt, a melynek kerek egészszé alakúló képét délnyugatra az Arber folyó szegi be. Az osztrák államvasút prága-bodenbachi vonala Raudnitztól kezdve nyújt szép kilátópontokat a cseh Középhegységre s Aussigba, az ország egyik legfontosabb ipari és kereskedelmi góczpontjába visz, a mely négy vasútvonal kereszteződésénél fekszik. Ezek : az osztrák államvasút, az osztrák éjszakkeleti vasút, a mely az Elbe jobb partján haladva, Schreckenstein állomásról egy hatalmas hídon át jut kapcsolatba az osztrák államvasút vonalával, továbbá az aussig-teplitzi vasút és a Biela-völgyi vaspálya (Aussig- Bilin). Kiváló nevezetességű e város, mint a teplitzi medencze barnaszenének fő rakodóhelye. Tovább éjszaknak a vasút Bodenbach felé halad, melyet a vele szemközt fekvő Tetschen városával 200 méter hosszú lánczhíd köt össze. Az Elbén ugyanitt még két vasúti híd is van; az egyik a Polzen- völgyből kilépő cseh éjszaki vasút rácsos hídja, a mely az osztrák államvasút pályaudvarához vezet, a másik pedig egy félórányival alább az osztrák éjszaknyugati vasút Obergrund állomáshoz vivő hídja. Igen szép az aussig- bodenbachi vonalon a Sperlingstein 400 méter magas bazalttömegére és Tetschen városára nyíló kilátás, a mely fölött a sziklatetőn emelkedő vár- kastély magaslik. A táj természeti szépségei, a tekintélyes Elbe folyó, a rajta alá s föl mozgó nagy forgalom, a lakosság élénk ipari szorgalma mind hozzájárúl ahhoz, hogy ennek az ország és birodalom határszélén lévő derék kerületnek nagy fontosságára figyelmünket felhívja s azt velünk emiékezetes képben szemléltesse. A cseh éjszaki vasútnak 61 kilométer hosszú bodenbach-warnsdorfi vonala az élénk iparú Böhmisch-Kamnitz előtt halad el, bevisz a „cseh Svájcz"-ba s a Hillemühl sziklavölgyében meredek phonolith falak mentén húzódva, Tanneberg állomásnál alkalmat nyújt a hasonnevű hegy (770 méter) megmászására, a honnan messzire terjedő kilátás nyílik Lausitz felé s Cseh- országban a Jeschkenig, aztán pedig Schönfeld állomáshoz ereszkedik alá,
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Csehország II (2), Volume 15/2
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Csehország II (2)
Volume
15/2
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
15.72 x 21.98 cm
Pages
342
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben