Page - 34 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 34 -
Text of the Page - 34 -
34
*magát, mint a Dunán Bécs és általában nyugat felé irányúió forgalomnak a
vasúttal kapcsolatos átrakodó állomása. A Bécsen át nyugatra menő gabona-
neműek és épületfák nagy részét ugyanis, a melyek idáig hajón érkeznek, itt
rakják át a vasúti kocsikba, hogy így vigyék tovább a nyugati országokba.
Uj-Szőnyről a nagy Dunán ez előtt egy 430 méter hosszú, még
1836-ban épült hajóhídon lehetett a szigetre s onnan egy 180 méter hosszú
fahídon Komáromba, jutni, mely évszázadokon át hatalmas erőssége, mintegy
kulcsa volt a felső Dunának s ezzel Éjszak-Magyarországnak a felvidékre
törekvő ellenség hadaival szemben. Már fekvése, dél felől a Duna, keletről
a Vág folyó által határolva, fölöttébb alkalmassá tette e helyet arra, hogy itt
fontos hadászati erősség létesíttessék. De e mellett kereskedelmileg is kiváló
nevezetességre emelkedett e város, mint a felső dunai hajózásnak, illetőleg a
kiviteli gabonakereskedésnek góczpontja. A gőzhajózás fejlődése s a kiviteli
irányzatok módosúlása folytán azonban az egykor oly fontos gabonakeres-
kedés alább szállott. Ezen kivűl nagy épületfa-kereskedést is folytattak a
komáromiak. Ma azonban már inkább csak az átviteli fakereskedést űzik,
de ezt elég nagyban, a mennyiben évenként 18—20 ezer tutaj érkezik
Komárom alá s szolgál itt adás-vevés tárgyáúl. Az egykori nagy hajózás
hatalmasan kifejlesztette itt a hajóépítő ipart is ; a komáromi superok (hajó-
ácsok) az egész Duna mentén kiváló hírnévnek örvendettek. A mint azonban
a gőzhajózás terjedni kezdett, a nehéz és lomha járású tölgyfahajók mind-
inkább kiszorúltak a forgalomból. S ezzel megszűnt az egykor híres komáromi
hajóépítő ipar is, a mely ma már csak kompok, dereglyék, ladikok, stb.
építésére szorítkozik. De bár a fejlődő kor háttérbe szorította is Komárom
városának egykor híres gabona- és fakereskedését, hajóépítő iparát, hajózását
és halászatát : ezek helyébe mind újabb-újabb tér és alkalom nyílik a város
mai fejlődésére, műveltségbeli, ipari és kereskedelmi föllendülésére. Egyik
nagy lépés volt erre a régi kezdetleges hajóhíd helyébe egy, a mai kor
követeléseinek megfelelő állandó híd építése, mely által Komárom biztos
és rendes összeköttetésbe jutott a gazdag Dunántúllal. Az új híd, melyet
az állam építtetett, összesen négy nyílásból áll, melyeknek mindegyike
100 méter hosszú ; 3 kőpilléren nyugszik s összes hoszsza mintegy 420 méter.
A híd felső szerkezete vasrácstartó, mely úgy van készítve, hogy egy másod-
rendű vasút is átmehessen rajta. A vasszerkezet alsó éle 7 méter magasan
van a Duna legmagasabb vízállása fölött. A híd építését 1891 május elején
kezdték meg s augusztus végén már be is fejezték úgy, hogy szeptember
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch