Page - 44 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 44 -
Text of the Page - 44 -
44
5 és 8 millió métermázsa közt változik ; a magánhajózási vállalatok forgalma
is igen nagy; így pl. az 1891. évben csupán gabonabehozataluk többre
ment 3 millió métermázsánál s ezen kivűl behoztak ugyancsak a magán-
hajókon 575.OOO métermázsa szenet, 19 millió darab téglát, 8 millió cserép-
zsindelyt, 28.000 köbméter építőkövet, 12.000 köbméter homokot, több
mint 2 millió darab koczkakövet, 120.000 métermázsa szerszám-és épületfát,
156.350 métermázsa építőanyagot, 19.000 métermázsa gyümölcsöt, stb.
S tekintve, hogy a főváros összes évi forgalma mintegy 40—50 millió
métermázsa, látjuk, hogy a hajózás ennek mintegy 33—40°/0-át szállítja.
Ehhez járul még a helyi hajózásnak igen nagy személyforgalma, melynek
jellemzésére elég legyen fölhoznunk, hogy a budapesti csavargőzös-vállalat
évenként mintegy 4—5 millió, a Duna-gőzhajózási Társaság helyi hajói
egy millió embert szállítanak.
A dunai hajózásnak azonban nemcsak forgalmi szempontból, de egyéb-
ként is fő szállása, menedékhelye és alkotó tere a főváros. Az ó-budai és az
új-pesti szigetek által alkotott Duna-ágak szolgálnak ugyanis a hajók téli
menedékhelyéül, a hova a téli jégzajlás beálltával egész rajokként vonulnak
be a legkülönfélébb hajók, hogy biztos révben várják be a tavaszt. Az ó-budai
téli kikötő, mely a Duna-gőzhajózási Társaság tulajdona, két részből áll,
t. i. az ú. n. holt ágból, mely 8.4 hektár s az élő ágból, mely 26.6 hektár,
tehát az egész 35 hektár terjedelmű. Ebben az 1891/92. év telén 374 hajó
talált menedéket. Az 1859-ben létesített új-pesti téli kikötő, mely az állam
tulajdona, 2.160 méter hosszú, közepén 150 méter széles medencze, melyet
felső végén zsilip zár el a Dunától. Ez a része 18 méterre szűkűl össze,
míg alsó vége 180 méterre szélesedik ki; vizének mélysége a Duna leg-
kisebb vízszíne alatt 2 méter; az egész vízmedencze 34 hektár terjedelmű.
Az 1892/93 telén 44 gőzhajó, 3 kotró hajó, 95 terhelt és 123 üres uszály,
54 dereglye és 390 talp telelt benne.
Az ó-budai és új-pesti téli kikötők azonban a mellett, hogy biztos
menedékhelyet adnak ily nagy számú hajónak, egyszersmind a magyar
hajógyári iparnak is nagyszabású telepei. S ezek a technika mai fokozott
követeléseinek megfelelően berendezett és vezetett hajógyárak, minthogy
nemcsak a magyar, hanem az egész Dunára is szállítják hajóikat, igen fontos
tényezői a dunai hajózásnak.
A budapesti hajóépítő-ipar eredete szoros kapcsolatban van a Duna-
gőzhajózási Társaság keletkezésével, mivel ennek köszönhető, hogy az ó-budai
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch