Page - 45 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 45 -
Text of the Page - 45 -
45
szigeten az első hajógyárat már 1836-ban fölállították. A gyár fejlődése
lépést tartott a dunai gőzhajózás föllendülésével ; a Duna-gőzhajózási Társaság
gőzhajóinak és uszályainak legnagyobb része ebből a gyárból került ki. Az
ó-budai hajógyári sziget összes kiterjedése 98 hektár, melyből 16 hektárt
foglal el maga a hajógyár. A belső kikötőben négy hajó-siklója van a gyárnak,
három a nyugati és egy a keleti oldalon. A hajógyári szigetet az ó-budai
parttal egy 56 méter hosszú, 6 méter széles vas-szerkezetű felvonóhíd köti
MORELLI IH
A Ferencz-csatorna torkolata Bezdánnál.
össze, a mely híd 2 1 méteres középső nyílása külön gépezettel fölemelhető
12.70 méter magasra, hogy a hajók akadálytalanul elmehessenek alatta.
A gyártelepen 92 különféle épület van, és pedig 35 műhely, 30 raktár,
9 műhely és raktár együtt, míg a többi egyéb különféle czélra szolgál. Az
ó-budai hajógyár úgy van berendezve és fölszerelve, hogy ott a legdíszesebb
személyszállító hajók s a legnagyobb vontató gőzösök is elkészíthetők és
pedig úgy a hajótest, mint a kazánok és hajtógépek is. A gyár nagy terjedel-
méről tanúskodik a munkások száma is, mely rendszerint 1.700 körűi van.
(E nagy hajógyár képekben „Magyarország I. kötetének" 505. és 507.
lapján volt bemutatva.)
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch