Page - 52 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 52 -
Text of the Page - 52 -
52
mindinkább eliszapolódott, aztán meg vize sem volt elegendő a hajózásra,
úgy, hogy már a 6o-as évek végén foglalkozni kezdtek a csatorna kibővíté-
sével. Türr István olasz királyi altábornagy hazánkfia buzgólkodása folytán
a Ferencz-csatorna terve nem sokára új életre kelt. A Türr által alakított
részvénytársaság ugyanis az 1870. évi 34-dik és 1873. évi 17-dik törvény-
czikkben engedélyt nyert egy részt a már meglevő Ferencz-csatorna kibőví-
tésére, más részt Bajától Bezdánig az ó-csatorna táplálására és a hajózásra
szolgáló, valamint a Sztapártól Újvidékig a Dunába vezető öntöző és
hajózó csatorna építésére és üzemben tartására. Mindezek a munkálatok
10,045.000 forint költséggel 1875-ben elkészülvén, a három csatorna még
ebben az évben megnyílt.
A régi Ferencz-csatorna 118.3 méter hosszú s a vízszín-különbség
a Duna és Tisza folyó közt mintegy 39 méter (t. i. a csatornának Duna
melletti víztükre ennyivel magasabb a Tiszáénál), mely 6 zsilip által 4 víz-
szintes szakaszra van osztva. A baja-bezdáni csatorna 44.4 méter hosszú
s csupán egy szakaszt tesz egy-egy zsilippel a két végpontján. Végűi a
sztapár-újvidéki, Ò Felsége a király nevéről nevezett csatorna 67.9 méter
hosszú s két végpontja közt mintegy 8 méter a vízszín különbsége, mely
4 zsilippel 4 vízszíntes szakaszban van kiegyenlítve. A Ferencz-csatorna
ezen átalakítás és az említett két csatornával történt kiegészítése után
a hajózás követeléseinek minden tekintetben eleget tesz s a Tiszáról a
Dunára és viszont menő hajók mintegy 163 kilométernyi útat takarítanak
meg általa.
Tovább folytatva útunkat a Duna kanyargós folyásán, csakhamar
elhagyjuk a Duna árja ellen töltésekkel védett bezdáni szigetet, majd a
kenderéről híres Apatin mellett elhaladva, a Dráva folyónak Budapesttől
290 kilométernyire fekvő torkolatához érkezünk, mely fölött a csak
mostanában készült átvágáson mintegy a Duna látszik beömleni a Dráva
folyóba. Innen kezdve a Duna elhagyja a Dunántúlt; a jobb oldalon a magyar
korona egyik tartománya, Szlavónia partjait mossa, s egy nagy kanyarodással
keletnek fordúl; balra lombos erdők szegélyezik a folyamot. Alig haladtunk
a Dráva-toroktól mintegy 12 kilométernyire, midőn egyszerre feltűnnek
előttünk a jobb parton Erd'òd vár festői romjai, majd a kanyarúlat elején
egy egész vasúti vonatot látunk átúszni a Dunán. Itt vagyunk tehát a
gombos-erdődi vasúti rév-átkelésnél, a hol gőzkompok viszik a vonatokat
egyik partról a másikra, összekötvén ekként Szlavóniát a magyar Alfölddel.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch