Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Page - 76 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 76 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Image of the Page - 76 -

Image of the Page - 76 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Text of the Page - 76 -

n Wallandt ezen megbízatásnak eleget tett. Még 1883-bah benyújtotta az adott utasítás értelmében készített terveit és fölvételeit, melyek alapján a következők állapíttattak meg : A szabályozási munkálatok egyedüli és végczélja az aldunai zuhata- gokon át az akadálytalan hajózás biztosítása. Ennek elérése végett kettős feladat volt megoldandó. Egyik, hogy a vízmélység alacsony vízállások alkalmával se legyen csekély; másik, hogy a túlságosan nagy sebességeket mérsékeljék. Amaz úgy volt elérendő, hogy a zuhatagokon át a hajóút 60 méternyi fenékszélességgel 2 méternyire mélyíttetik az eddig észlelt legkisebb vízállás, t. i. az 1834. évi október 23-án beállott kis víz színe alatt. A zuhatagokon át előálló nagy folyási sebességek lehető mérséklése s itt-ott a kellő vízmélység elérése czéljából az illető folyamszakaszokon a medernek kőgátakkal való összeszorítása terveztetett. Ennek megfelelőleg a Stenka, Kozla-Dojke, Izlás-Tachtália és Jucz zuhatagoknál a hajózás czéljára a sziklamederben egy-egy 60 méter széles és a legkisebb víz színe alatt 2 méter mély medercsatorna készül, melynek szélei kellően meg lesznek jelölve, hogy a hajók biztosan belemehessenek. Ennek a négy medercsatornának a létesítése, — beleszámítva a meder közbülső szakaszain szükséges kisebb mélyítéseket is — összesen 160.000 köbméter kemény szikla kirepesztését és eltávolítását tette szükségessé, a mi különösen az ottani sebes és zuhatagos vízfolyásban nem csekély nehézségeket okozott, s a melyhez hasonló nagyszabású folyamszabályozási munkát még eddig sehol a világon nem végeztek. Ezen kivúl a Tachtália alatt a mederbe erősen beszögellő Grében hegy által, sőt részben az ezzel szemben a bal parton levő ú. n. Vrany sziklapad által is összeszorított mederből a víz egyszerre a csaknem négyszer oly széles mederbe jutván: a Grében hegy alatt oly nagy vízbukás áll elő, mely szintén igen lényeges akadálya volt a hajózásnak. Ennek megszűntetése végett, kapcsolatban az Izlás-Tachtália zuhatagban létesítendő nyilt medercsatornával, s a Grében hegynek — mely különösen nagy vízálláskor igen összeszorította a Dunát s ez által roppant vízbukást idézett elő — 150 méter szélességben a legkisebb vízszín fölött 2.8 méternyire a duzzasztott kis víz színe fölött 2 méter magasságban való lerepesztésével ezen hegytől kiindulólag, a bal parttól átlag 500 méter távolságban egy szorítógát építtetik, csaknem egész Milanovácz szerb községig, mi által a vízszín annyira föl lesz duzzasztva, hogy egy részt megszűnnek az e szakaszon levő sekély mélységek, tehát meglesz kis víznél
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Volume 16/1
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Magyarország IV (1)
Volume
16/1
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
14.89 x 21.9 cm
Pages
304
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben