Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Page - 78 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 78 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Image of the Page - 78 -

Image of the Page - 78 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Text of the Page - 78 -

78 A Vaskapu-csatorna fönt említett 0 alatti 2 méter mélysége azonban időközben változást szenvedett, a mennyiben a törvényhozás Lukács Béla kereskedelemügyi miniszter javaslatára 1892-ben elhatározta (1892. évi 32-ik t.-cz.), hogy a csatorna I1/, millió forint több költséggel 1 méterrel mélyebbre építtessék, mi által lehetővé váland az Al-Dunán közlekedő nagyobb, mintegy 2.000 tonnás s 2*5 méternyi merülésű hajók feljövetele egész Orsováig, a hol ez által a Fekete-tengerre is kiterjedő aldunai hajózást kapcsolatba lehet majd hozni a magyar államvasutakkal, s Orsován egy bizonyára tetemes forgalmú átrakodó állomás fog létesülni. A Vaskapu- csatorna ilyen kiépítése az innen Orsováig létesítendő hajóúttal együtt összesen mintegy 450.000 köbméter szikla kirepesztését s 340.000 köb- méter kő és 250.000 köbméter vegyes anyag beépítését tette szükségessé. Az új Vaskapu-csatornában a lefolyó víz sebessége másodperczenkénti 4—5 méterre van számítva, a lefolyó víz mennyisége pedig szintén másod- perczenként kerekszámban kis víznél 1.000 köbméter, közép víznél 2.000 köbméter és nagy víznél 3.000 köbméter. Ezzel szemben a mederben kis víznél lefolyó víz tömege mintegy 2.000 köbméter, melynek tehát épen a fele terelendő be a Vaskapu-csatornába, hogy abban a számított víz- mélység előállíttassék. Az ekként előállandó nagy vízsebesség szükségessé teszi a hajók mesterséges föl vontatását, a mi azonban az akadálytalan hajózást teljességgel nem gátolandja, s a csatorna a dunai hajózás által a fenforgó körülmények közt támasztható legnagyobb követelményeknek is eleget teend. A törvényhozás az 1888. évi 26-ik törvényczikkel a szabályozási munkálatok végrehajtására 9 millió forintot engedélyezvén, Baross Gábor miniszter 1889 június havában szervezte a munkálatok vezetésére és fel- ügyeletére hivatott Vaskapu-szabályozási m. kir. művezetőséget s annak élére WallandtErnő osztálytanácsost állítá, míg a munkálatok végrehajtására Hajdú Gyula vízszabályozó mérnökkel, volt országos középítészeti felügyelővel, Luther Húgó braunschweigi gépgyárossal és a berlini Disconto-Társasággal mint egyetemes vállalkozókkal a vállalati szerződést 1890. évi május hó 2 2-én végérvényesen megkötötte. Ezen szerződés szerint az összes munka befejezését 1895. év végére tűzték ki. A munkálatokat 1890 szeptember 15-én kezdték meg ünnepélyesen a közös, továbbá az osztrák, a magyar és a szerb kormány képviselői s nagy számú érdekeltek jelenlétében, mikor is Baross Gábornak jutott az a föladat, hogy e nagy szabású munkálatok végre-
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Volume 16/1
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Magyarország IV (1)
Volume
16/1
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
14.89 x 21.9 cm
Pages
304
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben