Page - 82 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 82 -
Text of the Page - 82 -
82
évektől kezdve mind nagyobb élénkséget adott a hajózásnak, s a Duna
szabaddá tétele után csakhamar támadtak versenyző vállalatok is. 1865-ben
létesült a győri gőzhajózási részvénytársúlat, mely 1893-ban Budapest
székhelylyel magyar gőzhajózási részvénytársasággá alakúit át. 1866-ban
engedélyezte a m. kir. helytartótanács a közép-dunai, később Első Magyar
Gőzhajózási Társaságot. 1867-ben Magyarországon visszaállíttatván az
alkotmányos kormányzat, a gazdasági tevékenység minden ágában oly
élénk fejlődés állott be, mely természetszerűleg a hajózási forgalomra is
emelő hatással volt. Ehhez járult még az 1868. évi kitűnő termés, mely
nagy kiviteli forgalmat idézett elő, úgy, hogy a Duna-gőzhajózási Társaság
ebben az évben 145 gőzhajóval és 616 uszálylyal összesen 1,179.691
személyt és 12,413.000 métermázsa árút szállított, sőt nem is volt képes
az egyszerre rohamosan föllendült kiviteli üzlet forgalmi szükségeit kielégí-
teni. Ez a nagy lendület egymásután hozta létre az újabb, bár kis keretű
gőzhajózási vállalatokat. Ezek a kisebb vállalatok élénk versenyre keltek
ugyan a Duna-gőzhajózási Társasággal, de, mivel egymást is nyomták,
boldogúlni nem igen birtak; minélfogva 1871-ben az Első Magyar, a Magyar
Lloyd, a Pesti Teherszállító és az Országos Gőzhajózási társaságok egyesül-
tek, s ezekből alakúit az 1871 ápril 8-án adott hajózási engedélylyel az
Egyesűit Magyar Gőzhajózási Társúlat. A mind erősebb versenyben s a mind
hatalmasabb Duna-gőzhajózási Társaság nyomása alatt azonban ez a vállalat
csakhamar összeomlott s 1874-ben összes hajókészletét átvette a Duna-
gőzhajózási Társaság, melynek hajóraja ezekkel 205 gőzösre (17.890
lóerővel) és 729 uszályra emelkedett, s evvel 1875-ben 1,424.226, ille-
tőleg a helyi és átkelési forgalmat is beleszámítva, 21/, millió személyt és
11,888.000 métermázsa árút szállítottak. De a rohamosan fejlődő vasúti
hálózat s az ország gazdasági állapotainak emelésére irányúló vasúti forgalmi
politika nyomasztó sulylyal nehezedett a hajózási üzletre általában, különösen
pedig a kissé nehézkes szervezetű Duna-gőzhajózási Társaságra, mely ettől
kezdve a Duna hajózhatóságának fokozása czéljából az állam által milliók
árán létesített szabályozási művek kedvező hatása mellett is évről-évre
szorongóbb helyzetbe jutott a szállítási díjak folytonos csökkenése miatt.
A vasúti forgalom nyomasztó versenye azonban nem gátolta, hogy újabb
meg újabb hajózási vállalatok ne keletkezzenek, s maga a szab. osztrák
államvasúttársaság, majd 1890-ben a m. kir. államvasútak is létesítettek a
Dunán végállomásaikkal kapcsolatban hajózási üzletet, s az osztrák-magyar
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch