Page - 694 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Volume 17/2
Image of the Page - 694 -
Text of the Page - 694 -
694
Gault-képzôdményhez tartozó túzálló kárpáti homokkôvet kezdték fólkészi-
tési anyagként alkalmazni.
A kohászat valóban nagyszabású fejlódése Hohenegger Lajos bánya-
igazgatósága alatt kezdódik, a ki 1839-ben vette kezébe a tescheni kamara-
uradalom bányáinak és kohóinak vezetését. Nagy elméleti és gyakorlati
tudománya és boles elórelátása a bányászati ipart egészen új útakra vezérelte,
az éjszaki Kárpátok fóldtani viszonyait illetó kutatásai az addig csak tapasz-
talati úton tapogatódzó bányamívelést új irányba terelték. Az ércztartalmú
és meddó kózetek helyes fólismerése messze távolba halogatta el az érez-
telepek addig nem minden alap nélkúl vélt kimerúlhetésének veszedelmét.
A manganban szegény kárpáti érezek már a 40-es években is elóbbre
segítették az ôntôtt árúknak a magasolvasztókban való kózvetetlen gyártását.
Kevéssel utóbb pedig ezen eljárás vasból való hengerfúvók és hevített szél
alkalmazása által is javúlt. A trzynieci óntómú mellett 1845-ben egy
zománezozó múhelyt, Ustroñban pedig egy vékony és metszett vas gyártására
berendezett hengerlómúvet állítottak. Ennek a vízerejét utóbb gózeróvel
pótolták, a hengersorait szaporították és a kavaró eljárást is meghonosí-
tották benne.
Ustroñban egymásután szer- és szegkovácsoló múhely, majd gózkazán-
és szegecs- meg csavargyár, végúl gépgyár és vashídak szerkezeteit gyártó
mûhely is keletkezett. A kazánkováesoló- és gépgyár egész napjainkig
fokozatosan mind jobban kibóvúlt és számos korszerú munkagép felállításával
hovatovább tókéletesebbé lett. Külónféle ipari czélokra szolgáló kazánokon
és gépeken kivúl ebból a gyárból kerúlnek ki a fóherczegi kohók majdnem
valamennyi gépei, valamint a kamarabirtokon lévó és részben más szomszédos
szénbányák szállitó és vízemeló szerkezetei. Ujabb idóben sikerrel kisérlették
meg a gózeke-mozdonyoknak és ónmúkódó kózúti vaspálya-mozdonyoknak,
mint sajátlagos czikkeknek gyártását.
A Karlshüttében 1855-ben egy 400 lóerejú gépekkel dolgozó kavaró-
és hengerelómúvet rendeztek be részint víz-, részint gózeróre. A vasúti
sínekból, óregvasból és hengerelt lemezzé feldolgozott kavartvasból álló
termelés kórúlbelúl 80.000 mázsára rúgott. Az aczélkavarást is jó sikerrel
alkalmazták aczélsínek gyártására, mígnem 1874-ben itt is a Bessemer-féle
eljárást kezdték kóvetni. E nagy fontosságú kohászati újítás esakhamar
általánossá lón a vasúti sínek gyártásában, a melyeket ezentúl már kizárólag
Bessemer-aczélból hengereltek. Karlshütte a 70-es évek során egyre bóvúlt ;
back to the
book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Volume 17/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Morvaország és Szilézia (Szilézia), Volume 17/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Morvaország és Szilézia (Szilézia)
- Volume
- 17/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1897
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 352
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch