Page - 548 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Volume 19/2
Image of the Page - 548 -
Text of the Page - 548 -
548
után is. A Gorogországból származott rKyrie eleison" csakhamar nemzeti
dallá lett, a melyet a lengyel „ Bogarodzicau - hoz hasonlóan kivált ütközet
elôtt énekeltek. A XIII. században már az antiphona-éneklés is járta a templo-
mokban, s a kettôs karok váltakozása sem ritkaság.
Az egyházfejedelmek azon tilalma, a mely a húros és fúvó hangszereknek
a templomokba .bevitele eilen irányúlt a X. században, a kar-ének kifejleszté-
sének csak javára vált, mert a hangszerek helyett a tanólt és hivatásos elô-
éneklôk vezették a templomban az éneket. A terczekben való kiséret igen
koráñ divatos lett, s a rutén nép zenei tehetségét mi sem bizonyitja jobban,
mint az, hogy korântsèm marad meg e mellett, hanem csakhamar egyéb
hangközökre is bátorodik a modulácziókban. Igaz, hogy gyakran éktelen
disszonancziák is fordûltak elö, minthogy az ötöd- és nyolczad-meneteken
kivúl le- és fôlmenô másodhang-kiséret sem volt épen ritka. Legalább a
XVI. században, Szaidurow idejében az ilyenektôl egyáltalában nem irtóztak;
de egyúttal a kiséretben egy harmadik hang is kezd szerepelni, s a három-
szólamú ének csakhamar uralkodóvá lesz úgy az egyházban, mint a világi
dalokban. E tobbszólamú éneklés azonban egészen más nyomokat követ, mint
a nyugat-európai. A vezérdallam mindig a legfelsô hangé, melyet a többiek
homophonikusan kisérnek. Az egyes hangok ellenpontozati mozgékonysága
s az ú. n. cantus firmus minden lehetô változata ugyan újabb idôben a rutén
egyházi énekbe is behatolt, de soha sem tudott benne jobban meggyökere-
sedni s végre is megint csak eltértek tôle. Helyette a szabad canon egy
nemével és szabad utánzással találkozunk.
A XVI. század folyamán az egyházi ének terén több, gyakran egymással
ellentétes irány foltúntét látjuk. A fíguralis éneknek is megvannak a pártolói
és ellenzôi; sôt a XVIII. században Szeptycki Leô és Bielanski Péter lembergi
püspökök zsoldjában is látunk zenekari kisérettel mûkôdô férfikarokat ; a
XIX-ben pedig a lembergi székesegyházban zenekari kiséretû vegyeskar
énekel ; de bár az újítások akkoriban egyes zeneértô körökben elég érdek-
lôdést keltettek, mélyebb hatásuk még sem lett. A kis-orosz dallamok egy-
szerûsége és könnyed folyása keresetlen összhangzatokat kiván, disszonáló,
változó akkordok és chromaticus menetek nélkül. A rutén dallam, legyen bár
egyházi vagy világi, az ótod-hangnál magasb ugrást nem enged meg, s minden
érzést egyszerú melegséggel, túlzó színpadias hatás keresése nélkül fejez ki.
Eredetiségének bizonyos varázsa épen a tonáczió határozatlanságában van. Az
egyházi ének idômértéke egyenlôtlen és változó. Az ú. n. „Jerosolimka" mértéke
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Volume 19/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Galiczia (2)
- Volume
- 19/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1898
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 456
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch