Page - 338 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Horvát-Szlavonország (2), Volume 24/2
Image of the Page - 338 -
Text of the Page - 338 -
338
vizet sem lehet találni. Mennyi víz szivárog el a mészkősziklák között, mutatja
a magyar államvasutak Vodenjak nevű alagútja Delnice és Skrad között,
a melynek a boltozatáról a vasúti kocsik tetejére csurog a nedvesség. A föld-
és sziklarétegek között alá szivárgó víz nagy mennyiségét bizonyítják a
barlangok is, a melyek fenekén azután kőmedenczékben és tócsákban össze-
gyülemlik, mint példáúl a likai és krbavai barlangokban. Ha a meggyűlt
vízmennyiség oly nagy, hogy az üreg nem képes befogadni, csermelyeket,
patakokat, időszaki tavakat és időnként jelentkező forrásokat alkotva, kifoly
az üreg száján. A Lukeseva rebar kúp alatt ÍO—15 évenként egy forrás
jelentkezik és az erős Starovnica patakot alkotja, a mely azonban csakhamar
eltűnik és a forrással együtt ugyanannyi évig szárazon áll. Hasonló időszaki
forrás volt Severin környékén, Veliki Jadrő falu mellett is.
v
A legrégibb útak egyike bizonyára az, a mely Cabarból Lazacon át
s odább a Risnjak és a Snieznik között Fiúméba vezet. De az első valóságos
országútat, a Károlyvárosból Portoréba (Kraljevica) vezető és a hegyvidéket
a Tengerparttal és éjszaki Horvátországgal összekötő Károly-útat, III. Károly
építtette 1725-ben. S a mikor aztán 1803-ban szóba jött, hogy Károly várost
össze kellene kötni Fiúméval, megépült a monarchia egyik legszebb ország-
útja, a Lujza-út. De azért mégis csak a vasutak kiépítése óta lehet a hegy-
vidék tulajdonképeni hozzáférhetővé lételéről és a közlekedésnek megnyitottá
tételéről beszélni. A tenger színe fölött 3 méternyi magasan fekvő fiumei vasúti
állomásról kiindúlva Buccarinál 262, Mejánál 444 és Plasénál 617 méterre
emelkedünk. Itt már a hegyvidék határán állunk s még egy utolsó pillantást
vetve a tengerre és a sziklás tengerparti vidékre, csakhamar bükk- és fenyű-
erdőségekbe, a buja havasi világ legelőire és lejtőire érünk. Liínél 816 méternyi
magasságban vagyunk s a mint az 535 méter hosszú kobiljaki alagútból
kiérünk, magunk előtt látjuk a liíi mezőt (Liőko polje), a Burni Bitorájt,
a Javorjét (1122 méter) és a Velika Visevicát (1428 méter). Elhagyva a
fenyvest és a Fuzine (728 méter) előtt levő 24 méter magas és 71 méter
hosszú hidat, a sljemei 337 méter hosszú alagúthoz érkezünk, a károly város-'
fiumei vasúti vonal legmagasabb — 836 méter — pontjához.
FuzinAmn föltűnik a Zrínyiek és Frangepánok ősi vára nagyságával, és
páduai Szent Antal temploma szépségével. A helységet III. Károly telepítette
s e régebbi telepesekhez Mária Terézia alatt számos új család költözött a horvát
Tengerpartról, a felső határőrvidékről és Krajnából. 1712-ben a lakosok száma
40 volt, ma 3500 hívője van a hitközségnek. A lakosság egészséges, izmos,
back to the
book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Horvát-Szlavonország (2), Volume 24/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Horvát-Szlavonország (2), Volume 24/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Horvát-Szlavonország (2)
- Volume
- 24/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1901
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 16.0 x 21.88 cm
- Pages
- 296
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch