Page - 58 - in Mobile Culture Studies - The Journal, Volume 4/2018
Image of the Page - 58 -
Text of the Page - 58 -
58 Mobile Culture Studies. The Journal 4 2o18
Tuulikki Kurki | Border Crossing Trauma
omaa ymmärrystään maailmasta. Tässä artikkelissa analyysin kohteena ovat teoksissa Petro-
skoin symposiumi ja Kipu esiintyvät erilaiset narratiivit ja kuvastot, jotka ilmentävät rajoihin ja
liikkumiseen kytkeytyviä traumaattisia kokemuksia.
Artikkeli tarkastelee kysymyksiä: Kuinka kirjallisuus, muiden taiteiden ohella, voi syventää
ymmärrystämme liikkumiseen ja rajojen ylittämiseen liittyvistä traumaattisista kokemuksista?
Mitä välähdyksenomaiset traumaattisten kokemusten hypernaturalistiset representaatiot, jotka
Pertun teoksissa ovat usein groteskeja, jopa pornografisia ja surrealistisia pakottavat tekstien
lukijan näkemään? Miten hypernaturalismi ja surrealistiset kerronnan keinot voivat toimia
trauman kielenä? Miten Pertun teokset osallistuvat rajaseudun traumaattisiin kokemuksiin
liittyvän kollektiivisen ja kulttuurisen muistin tai transhistoriallisen trauman rakentamiseen?
Teoreettiselta taustaltaan ja tarkastelutavoiltaan artikkeli kytkeytyy kulttuurintutkimuk-
seen, monitieteiseen traumatutkimukseen ja monitieteiseen rajatutkimukseen. Monitieteisen
traumatutkimuksen kentällä, artikkeli kytkeytyy viimeaikaiseen keskusteluun trauman repre-
sentoimisen mahdollisuudesta ja muistamisen politiikasta. Aihepiirinsä puolesta artikkeli niv-
eltyy myös monitieteisen rajatutkimuksen kenttään, jossa kulttuurinen ja humanistinen näkö-
kulma ovat vahvistuneet viime vuosina.
Artikkelin analyysiosio osoittaa, että Pertun teoksissa traumatisoiva alueellisten ja symbo-
listen rajojen ylittämistä seuraavat traumaattiset tapahtumat sekoittavat rajan ylittäjän ajan ja
paikan kokemisen ja pakottavat rajan ylittäjän määrittelemään identiteettinsä uudelleen. Rajan
ylittämistä seuraavien tapahtumien myötä rajan ylittäjä siirtyy epävarmuuden, hämmennyksen
ja äärimmäisen epämukavuuden tilaan. Hänen kokemansa aika ja paikka muuttuvat moni-
tulkintaisiksi ja surrealistisiksi. Koska rajan ylittäjä ei pysty käsittelemään rajan ylittämisen
jälkeen tapahtunutta traumatisoivaa tilannetta, hän siirtyy niin sanottuun traumatilaan, joka
sijoittuu reaalimaailman ulkopuolelle. Nämä traumatilat sijoittuvat Pertun teoksissa humallut-
taviin fantasioihin, taideteosten maailmaan, surrealistisiin tunneleihin ja huoneisiin, tai vääri-
stäviin peileihin. Myös rajan ylittäjän identiteetti rakentuu uudelleen koherentin paikan ja ajan
kokemisen ulkopuolelle. Tämä on tyypillistä traumaattisten kokemusten prosessoinnissa, jossa
menneen ja nykyhetken väliset erottelut voivat hämärtyä.
Groteskin, hypernaturalismin ja surrealismin avulla Perttu herättää lukijassa hämmennystä
ja ihmettelyä, ja näin vaikuttaa rajaseudulla rakentuvan, traumaattisia tapahtumia käsittelevän
kollektiivisen muistin rakentumiseen. Shokeeraavan, lukijassa paikoitellen vastenmielisyyttä
herättävän kuvaustavan yhtenä tavoitteena on avata menneen kollektiiviset traumat keskustelun
kohteeksi. Voidaan ajatella kirjallisuudentutkija Kerstin Bergmanin tavoin, että jokainen kau-
nokirjallinen teos tarjoaa omanlaisensa ”teorian” trauman muistamiseen ja representoimiseen.
Tämä artikkeli ehdottaakin, että hypernaturalismi, groteski ja surrealistinen kerronta voivat
myös tarjota fiktiokirjallisuudessa mahdollisen ”teorian” trauman representoimiseen ja käsitte-
lemiseen. Ne voivat toimia myös osana trauman kieltä, jonka avulla yksilöllisiä, kollektiivisia ja
kulttuurisia traumoja voidaan tehdä näkyväksi ja käsitellä julkisesti.
Pertun teokset pyrkivät myös rikkomaan ja moniäänistämään aiempia rajaseutuun kytkey-
tyneitä kollektiivisia historianarratiiveja. Rajan yli liikkuvien ihmisten kokemuksen ja tuntei-
den nostaminen tarkastelun keskiöön, voi avata mahdollisuuden kriittisten äänien esiin nouse-
miselle. Kriittiset äänet kohdistuvat dominoivia diskursseja vastaan, jotka ovat usein pyrkineet
yhdenmukaistamaan rajaseuduilla olevien väestöryhmien identiteettejä ja kulttuurimuotoja
Mobile Culture Studies
The Journal, Volume 4/2018
- Title
- Mobile Culture Studies
- Subtitle
- The Journal
- Volume
- 4/2018
- Editor
- Karl Franzens University Graz
- Location
- Graz
- Date
- 2018
- Language
- German, English
- License
- CC BY 4.0
- Size
- 21.0 x 29.7 cm
- Pages
- 182
- Categories
- Zeitschriften Mobile Culture Studies The Journal