Seite - 11 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország I (1), Band 5/1
Bild der Seite - 11 -
Text der Seite - 11 -
11
olyanok, hogy a szomszéd országokkal való közlekedést lehetetlenné tennék,
vagy csak szerfölött meg is nehezítenék. A Dunának már említett két
kapuja útat nyit nyugatra és keletre ; a Lajta, Rába, Mura, Dráva és Száva
s más kisebb folyók völgyei számos útat nyitnak nyugat felé; a Száva
és Duna déli mellékvölgyei a Balkán félsziget országaival engedik meg a
közlekedést. De a Kárpátok külső hegykaréja sem oly zárkózott válaszfal,
hogy az átkelést megakadályozná ; sőt épen ott mutat számos mély horpa-
dást, hágót és átkelő szorost, a hol aránylag nagy magasságra emelkedik.
Az éjszaknyugati határlánczolat épen nem akadályozza a közlekedést a
Vág, Morva és Odera völgyei között; más szorosokon kivül ott van az
aránylag mélyen bevágódott jablunkai hágó, melyen át a vasútat minden
nehézség nélkül ki lehetett építeni. A hegylánczolat legmagasabb csoportja
a Babia gura, de ennek mind keleti, mind nyugati oldalán vannak elég
kényelmesen járható útak. A Magas Tátra meredek, szaggatott sziklaormai
járhatatlanok, de ezeket meg lehet kerülni s a keleti oldalon a Dunajecz
felé kanyargó Poprád völgyén vasútat is lehetett építeni, mely Eperjesről
Tarnovba visz. Nagyobb akadályul szolgál az éjszakkeleti határlánczolat,
mindazáltal abban is vannak oly rések, melyek átjárókul kínálkoznak.
Ilyenek a duklai, uzsoki, vcreczkei hágók, stb. A duklai hágótól keletre
7 kilométer hosszú alagútat építettek azon pálya számára, mely a Bodrog
és Szan völgyeit kapcsolja össze. A vcreczkei hágón át most épül a
vasút, mely a Latorcza és Sztrij völgyeit kapcsolja össze. Magasabbak
azok a hágók, melyek Máramarosból, a felső Tisza völgyeiből Galicziába
cs Bukovinába vezetnek.
Erdély keleti határlánczolata magas és széles hegy tömegekből áll,
mégis számos hágóval és szorossal van kiréselve. Legnevezetesebbek a
borgói, tölgyesi, gyímesi és ojtozi szorosok. A déli határlánczolat még
magasabb; ebből tornyosulnak föl Erdélynek legregényesebb hegyóriásai.
De épen a legmagasabb hegycsúcsok közelében vannak a legmélyebb
horpadások, a legkényelmesebb átjárók. Ott nyilnak Brassó vidékén a
bodzái, tömösi és törcsvári szorosok; a vasútat a tömösi szoroson s a
predeáli hágón át építették Románia felé. Odább nyugatra a déli határ-
lánczolatot épen a közepe táján, egész szélességében, az Olt töri át, s
ott nyilik a felséges verestoronyi szoros, melynek tenger fölötti magassága
csak 360 méter, holott a szomszédos hegycsúcsok 2400 méter magas-
ságra tornyosulnak. A Zsilvölgy szorosában nincsen út; a vulkáni hágó
2*
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország I (1), Band 5/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország I (1)
- Band
- 5/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1888
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.53 x 22.79 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch