Seite - 285 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Karinthia és Krajna (Krajna), Band 8/2
Bild der Seite - 285 -
Text der Seite - 285 -
285
Több mint egy század óta gyakran tárgyalták azt a kérdést, miként
lehetne az időszakos tóképződéseket megszűntetni, vagy legalább ártalmat-
lanokká tenni. A laibachi Gruber-csatorna építője volt az első, ki e tárgyban
tanulmányokat tett. Ö utána Hacquet, majd Schmidl foglalkoztak e kérdéssel.
Voigt tanár az egész barlangrendszer áttörését ajánlotta Triesztig, hogy a
természet által alkotott barlangüregeket az akkor tervezett vasút számára
fölhasználják. Kimerítő tervet készített később Vicentini mérnök, mely terv
alapján egy negyed millió forint költséggel a Laibach folyóhoz tartozó
planinai, zirknitzi, altenmarkti és adelsbergi üstvölgyeket föld alatti folyosók
által hozhatták volna egymással összeköttetésbe. A nagy költségek akkor
visszariasztólag hatottak s megmaradtak az óvó intézkedéseknél, hogy
tudniillik a nagyon eliszapolt szívólyukakat időről-időre megtisztították, a mi
azonban nem sokat használt, mivel a munkát minden áradás után ismételni
kellett. Csakis 1881 óta foglalkoztak részletesebben ezen úgy technikailag,
mint physikai és geologiai szempontból is nagyon érdekes kérdéssel s arra
az eredményre jutottak, hogy legczélszerűbb a völgy széléhez legközelebb
eső barlangokat összeköttetésbe hozni a völgyfenékekkel, hogy az áradó víz
ezen barlangokba vezettessék. Ez által költséget kiméinek meg és a czélt
több évre elérik. Az elméleti tanulmányok befejezése után 1885-ben meg-
kezdték a gyakorlati kísérleti munkákat, melyekre azért volt szükség,
mivel az előrehatolás ajánlott módját előbb meg kellett kisérleni. Az első
munkálatok költségeit magánosok fedezték a cs. kir. földmívelési minisztérium
gyámolításával. Bár az.első évi munkálatok eredményei nem voltak oly
jelentékenyek, mint a hogy várták, mindamellett azoknak köszönhető, hogy
Krajna üstvölgyci lecsapolásának ügye a minisztérium és a tartományi
gyűlés figyelmét magára vonta. Az ügy elméleti részét a földmívelési
minisztérium még egyszer bizottságilag megvizsgáltatta és 1886 óta az
állam és Krajna tartomány költségén megkezdték az intensivebb munkákat
külön e czélból kiküldött mérnökök, kiknek rendelkezésére jelentékeny
eszközök állottak. 1887 végén már befejezték az előmunkálatokat a Laibach
és Gurk folyók vidékén. Az első gyakorlati eredmény volt az a körülmény,
hogy a Ratschna-völgyben, a hol az áttörés egy 1.160 méter hosszú nagy
barlang segítségével tényleg megtörtént, 1887 tavaszán (a munkálatok
befejezése előtt) még 3 méter mély volt a völgyet lepő víz; míg ugyanazon
év őszén, sokkal nagyobb esőzés mellett, már csak gyér áradást lehetett
tapasztalni. Ugyanezen időben a Planina-völgy egy körülbelül egyharmad
zurück zum
Buch Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Karinthia és Krajna (Krajna), Band 8/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Karinthia és Krajna (Krajna), Band 8/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Karinthia és Krajna (Krajna)
- Band
- 8/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1891
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.17 x 21.97 cm
- Seiten
- 274
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch