Seite - 7 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország III (1), Band 12/1
Bild der Seite - 7 -
Text der Seite - 7 -
A Duna, a pesti partról, a Vámháztól tekintve.
Budapest története.
A Duna folyamnak egyik legkegyeltebb gyer-
meke Budapest. A hoszszában való közlekedés
hasznában minden parti helység egyenlően osz-
tozott Dévénytől Orsováig; de Budának és Pestnek ezen kivűl a Dunán
keresztben való átkelés nagy előnye adta meg különös fontosságát. A mint
ez a nagy folyam-Visegrádon alúl a két partjára ereszkedő hegyek szorosaiból
kiszabadul, azonnal szigeteket alkot, melyek több mint 100 kilométer hosszú
lánczolatban húzódnak éjszakról délnek.
A Dunának e szigetes vonalán csak egy nagyobb hézagot hagyott a
természet: a Margit-sziget déli csúcsa és a Csepel-sziget éjszaki vége közt,
hol hetedfél kilométernyire egy mederben foly a Duna. Ezt a szakaszt igen
határozottan jelöli meg s foglalja rámába éjszakról a Margit-, délről a
nagy vasúti híd. E két vonal között fekszik az egész mai Budapestnek
főrésze. Az itt egyesűit Duna ringatta a középkor sötét hajnalán, vagy a
népvándorlásoknak még sötétebb éjjelén Magyarország későbbi fővárosának
bölcsőjét az első révészhajó képében.
Mikor itt a római államiság Kr. u. 376 körűi megszűnt, a Dunának e
vidékén többé sem állandó, sem hajóhíd nem volt. Az átkelés ezen a nagy
folyón csak evezős kompon történhetett, akár békében útas és vásáros nép,
akár háború* idején egész sereg akart általkelni rajta. A hol a Duna két ágú,
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország III (1), Band 12/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország III (1)
- Band
- 12/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1893
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.95 x 21.91 cm
- Seiten
- 330
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch