Seite - 116 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország III (1), Band 12/1
Bild der Seite - 116 -
Text der Seite - 116 -
116
hivatottságot fölkelteni. Ha mégis támadtak olyanok, kik e művészetre kedvet
és hivatottságot éreztek, azok hazai mesterek és építészeti szakiskola híján
kénytelenek voltak külföldön keresni kiképeztetésüket. Nem dicsekedhetünk
tehát azzal, hogy a most egyszerre sűrűn kínálkozó építészeti föladatok
végrehajtására fölös számú erők állottak volna készen. E körülmény szolgálhat
magyarázatáúl és némi mentségeűl annak a vigasztalan, épen nem művészi
összevisszaságnak, mely a hatvanas és a hetvenes évekbeli építkezéseket
általán jellemzi.
Az akkor föltűnt építészek között Ybl Miklós volt a legkiválóbb. Rövid
ideig Pollák Mihály vezetése alatt is dolgozott, majd néhány magán épülettel
az önálló tevékenység terére lépett. 1866-ban kezdé meg első nyilvános épít-
ményét, a Ferencz-városi román művészetű plebánia-templomot és 1879-ben
fejezé be. Ezenkívül jelentékenyebb művei a következő nyilvános épületek :
a fővámház (1870—1874), a várkerti bazár (1874—1880) és a dalszínház
(1875—1884). A Lipót-városi plebánia-templom építését Hild József halála
után 1868-ban vette át és megtartva a középponti elrendezést és a már
meglevő külső falakat, egyebekben egészen saját terve szerint 1890-ben
befejezte a fölépítést; elkészíté a berendezés és belső díszítés terveit is, de
ezeknek megvalósításában megakadályozta 1891 elején bekövetkezett halála.
Említésre méltó művei még a gróf Károlyi-féle franczia renaissance, és a
gróf Festetics-féle barokk művészetű paloták, továbbá a Pesti Hazai Első
Takarékpénztár Egyesület bőkezűségéből épült Kálvin-téri szökőkút, melyen
az ország négy folyamát ábrázoló négy szobrot Feszler Leo szobrász faragta.
Ybl az épület tömegeinek arányos elosztásában és tagolásában, a mi az
emlékszerű hatás legfőbb föltétele, kevésbbé szerencsés, ellenben a díszítésnek
ritka finom ízlésű mestere. Ennélfogva nyilvános építményei : a Lipót-városi
plebánia-templomnak 95 méter magas kupolája, a dalszínháznak faragott
kőből épült, olasz renaissance művészetű, pompásan díszített homlokzata,
a vámház és a szintén gazdag díszű várkerti bazár tömegeik helyes tagolt-
sága híján nagy terjedelmükhöz képest nem eléggé nagyszerű hatásúak.
A mindinkább fokozódó építkezés folytán lassankint többen-többen
találkoztak, kik igazi művészi hivatással léptek az építészeti pályára. Leg-
nagyobb részük megfordúlt a bécsi, vagy a németországi híresebb iskolákon ;
egyik-másik Párisban tanúit és valamennyi iparkodott saját szemlélet útján
elsajátítani valamit az olaszországi emlékekből. Az ekként tisztúlt ízlés és
alaposabb művészi képzettség már a hetvenes évek közepén kezdett mutat-
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország III (1), Band 12/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország III (1)
- Band
- 12/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1893
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.95 x 21.91 cm
- Seiten
- 330
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch