Seite - 18 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 18 -
Text der Seite - 18 -
18
Első rangú hegedűművész volt s jeles játékáért a zenekedvelő I. Lipót
császártól birodalmi nemességet nyert Biber Henrik Ferencz; ez egyúttal
a zenetörténelemben arról is nevezetes, hogy az elsők egyike azok sorában,
kik hegedű-sonatákat kezdtek írni. 1644-ben született az éjszak-csehországi
Wartenbergben, húsz esztendőnél többet töltött, mint karmester és asztalnok,
a salzburgi érsek szolgálatában és ott is halt meg 1707 és 1710 közt. —
A harmadik, itt említendő zeneművész, Zelenka János Dismas, működésével
már a XVIII. századba tartozik. A Tábor melletti Lounovitzban született,
hol atyja orgonás volt. Gróf Hartignál töltött rövidebb szolgálat után
1710-ben a drezdai énekkar bassistája lett s ezen minőségében az a szerencse
érte, hogy zenei kiképzését a velenczei Lotti és a bécsi Fux vezetése alatt
tökéletesíthette. A szász választófejedelem büszke volt arra, hogy Zelenka
szerzeményeinek ő lehetett a kizárólagos tulajdonosa, s ebben igaza is volt;
hisz még Bach Sebestyén is bevallotta, hogy Zelenka egyházi zeneműveit
többre becsüli a Hasse-féléknél; sokan az egyházi zenének Németországban
legjelesb képviselőjét látták a cseh zeneszerzőben, kit különben a hangszeres
zene terén is csak kevés kortársa múlt fölül. Mindazonáltal hiába pályázott
a karmesteri állásra s végűi is be kellett a templomi zeneszerző czímével
érnie. 1745 deczember 23-án halt meg Drezdában, 66 éves korában.
Csehország zenészeiére nézve nagy és fontos újítással köszöntöttek be
a XVIII. század húszas évei. Ez az opera-zene volt. A firenzei „új művészet",
az arte nuova, mint a zenekiséretű egyszólamú éneket nevezték, már alig-
hanem II. Rudolf udvarába is eljutott, az első új stilű színielőadás azonban
Prágában a III. Ferdinánd királylyá koronázásakor a hradsini kastélyban
előadott énekes pásztorjáték lehetett. A harminczéves háború után ugyan
olykor-olykor Prágában is meg-megjelent a császári udvari zene- és énekkar
s ott kétségkívül operaelőadásokat is tartott. Kivételesen 1703-tól 1704-ig
egy vándor-társúlat (a Sartorio-féle) olasz operákat is játszott. Azonban ez
egyes és ritkább alkalmak mégsem kelthettek a prágai lakosságban olyan
vágyat ily zenedrámai élvezetekre, hogy az önként kielégítést követelt volna.
Ezt csak 1723 augusztus 31-én ébresztette föl Fux „La constanza e fortezza"
(Az állhatatosság és erő) czímű darabjának a maga nemében igazán páratlan
fényű előadása. A híres bécsi udvari karmester művét ugyanis VI. Károly
cseh királylyá koronázása alkalmával a Galli-Bibiena Józseftől külön e czélra
épített nagy és fölötte pompás színházban mintegy 100 énekes és kétszer
annyi zenész adta elő Caldara vezetése alatt, mert a jelenlévő szerző beteges-
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch