Seite - 47 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 47 -
Text der Seite - 47 -
47
(„Mesterdalnokok" 1871, Nibelung-tetralogia 1885 —1887, „Tristan»
1887) oly érdemes művészeti eseményre, a mely Prága összes zenei köreivel
megéreztette mély és emlékezetes hatását.
A hatvanas évek elejének hirtelen föllendűlő zenészetét és dalos kedvét,
de egyúttal annak a csehországi nemzeti művészet törekvései javára értéke-
síthető nagy és üdvös fontosságát is a lángész átható tekintetével ismerte föl
s minden irányban sikerrel is értékesítette Smetana Frigyes, kinek ez éles-
látás elévülhetetlen érdeme. A svédországi Gothenburgban elfoglalt szép
állását, a hol a philharmoniai társaság igazgatója volt, 186l-ben elhagyván,
visszatért szülőföldére, hogy azontúl egész művészi törekvését és készültségét
hazája zenéjének szentelje. Prágában sokoldalú lankadatlan munkásság terére
lépett, mint a „Hlaholu és az „Umélecká Beseda" hangversenymestere, mint
zongoratanár és előadó művész, zenebíráló és szerző. Már 1863 tavaszán
kész volt „Branibori v Cechách" (A brandenburgiak Csehországban) czímű
operája, de majdnem három évig tartott, míg e műve az ideiglenes színház
lámpái elé kerülhetett. A színház igazgatósága egy fiatalabb művész későbbi
keletű művének kedvezve, ennek adott elsőbbséget; s így történt, hogy
Sebor Károly (szül. 1843-ban az Elbe melletti Brandeisben) „Templomosok
Morvaországban" czímű operája nyitotta meg 1865. november 19-én a cseh
eredeti operák sorát. Külső sikere fényes volt, azonban zeneértő körökben
mindjárt élénk sajnálkozással látták, hogy a rendkívül tehetséges és eleven
szellemű szerző, ki a prágai conservatoriumon nyerte kiképzését, csupán
Meyerbeer és Verdi gyújtó hatásaira vadászó eklektikus és minden határozott
V
egyéni stílusnak híjjával van. S általában ugyanezt kellett a bírálatnak Sebor
további operáiról, a „Drachomíra" és a „Huszita menyasszony", meg a
„Blanka" czíműekről is mondania, a melyek gyorsan következtek egymás-
után. Evekkel utóbb a zenekari szerzeményekben is több oldalú tevékenységet
tanúsító szerző kísérletet tett „Zmarená svatba" (A meghiúsúlt lakodalom,
1879) czímű daljátékával az időközben Smetanától megalkotott nemzeti
vígopera terén is.
1866 január 5-én végre színre került Smetana „Branibori"-ja, melynek
leírhatatlan lelkesedéssel fogadott bemutatója határjelző a cseh zene történe-
tében. Azonnal felötlött mindenkinek s nyíltan is kifejezésre jutott az a
gondolat, hogy ha valaki, ő az a művész, a ki a cseh opera épületének
alapköveit lerakni hivatott. Smetana Frigyes akkor már érett korú férfi
volt. 1824 márczius 2-án született Leitomischlban, hol atyja serfőző volt.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch