Seite - 50 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 50 -
Text der Seite - 50 -
50
a darab egy részt esehebb színezetű, más részt pedig semmivel sem Wagneribb
(kivéve tán a vezérmotivumok hatásosabb és áthatóbb értékesítését), mint
a maga idején lelkesedéssel fogadott „Branibori" : azért mégis csak tizen-
nyolcz év múlva, mikor alkotója már nem volt többé az élők sorában,
oldozta föl a cseh nemzeti színházban megért fényes sikere „ Dalibort tt-t
a sokáig reá nehezült átok alól.
Első operáinak stílusában Smetana még engedményeket tett az ural-
kodó Ízlésnek, hogy ezeknek fokozatos visszavonása által lassanként a maga
eszményibb álláspontjára nevelje a közönséget. A haladás, melyet ez irány-
ban 1872-ben befejezett „Libusá"-jávai elért, annál nagyobb és bátrabb
lehetett, mert ünnepi darabnak lévén szánva, ebben a rendes műsori tekin-
tetektől szabadnak érezhette magát. „Libusa" 1881 június ll-én került
először előadásra a boldogúlt Rudolf trónörökös jelenlétében. De, bár ezt
a nemes előkelőségű és ünnepi hangúlatú művét sem kívánta Smetana
utolsó szavának tekintetni, ebben mégis több részben jóval messzibb ment
„Lohengrin"-nél, mint a mennyire a hetvenes évek elejének zeneszerzői
általában menni mertek, a nélkül azonban, hogy azért zenéjében a saját-
szerűen cseh színezetet megtagadta volna. „Libusa" elkészülte és előadása
közé esik három víg operája: a „Dvé vdovy u (Két özvegy, 1874), „Hubiőka"
(Csók, 1876) és „Tajemství" (A titok, 1878). Az első finom társalgó
hangjával a franczia játék-opera nyomain halad, később ellenben ennek a
párbeszédes részét is recitativóval pótolta, a másik kettő azonban félreismer-
hetetlen haladást mutat a komikus zenedráma felé, azonban mindig az
„Eladott menyasszony" nemzeti jellegének teljes megőrzésével. Kétségtelen
is, hogy az utóbb említett darab mellett a „HubiCka" a szerző legnépszerűbb
alkotása, melynek bájos üdeségén ugyan nem venné észre senki, hogy
szerzője már teljesen siket volt, a mikor írta. A komikus opera terén leg-
magasb értékű műve azonban mégis a „Tajemství", főleg tekintettel nagy-
szabású és remek kivitelű első fölvonására. Egyébiránt az 1882-ben színre
került „Certová sténa" (Az ördögfal) czímű komikus varázs-opera zenéje is
teljesen méltó a mesterhez.
Ha Smetanát drámai költésében nem egyszer korlátozták a színházi
körülmények és a szövegek gyöngeségei, annál szabadabban és minden
mellék tekintettől mentesen szárnyalhatott szelleme a hangszeres zene terén.
De csak több, mint tizenhárom évnyi szünet után (ennyi telt el a „Hakon
Jarl" megírása óta) kezdett — alkalmi szerzeményekről, minő a Shakespeare-
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch