Seite - 53 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 53 -
Text der Seite - 53 -
53
1867-ben sorukat az élénk „V studni" (A kútban) czímű egyfelvonásos
darabbal, melyet Rozkosny és Hrymaly A. hasonló művei követtek. Csak
1874-ben, tehát nyolcz évvel az „Eladott menyasszony" után lépett Dvorák
megint egy zeneileg tartalmas, „Král a uhlír" (Király és szénégető) czímű
víg operával a színre. A komolyabb drámai zenére ellenben Smetana példája
egyelőre még nem hatott, mert az még mindig a hagyományos „nagy opera"
irányában haladt tovább. A már említett Seboron kivűl Skuhersky is gyara-
pította néhány operával a műsort. Nevezetesebb sikert aratott 1868-ban
Bendl Károly „Lejla"-ja, mely a Mendelssohn követőinek lágy dallamos-
ságát Meyerbeer operai fölszerelésével igyekezett elegyíteni, de egyszersmind
szerzőjét Smetana mellett a legérettebb és legegyénibb tehetségűi mutatta
be azok közül, a kik addig az opera műfajának szentelték erejüket. „Lejla"
után, .mely a közönség részéről nagy és tartós tetszéssel találkozott, a szerző
következő darabja, a „Bfetislav" hanyatlást mutatott, míg az ezt követő
„Cernohorci" (A montenegróiak, 1881) már ismét nem csekély népszerű-
ségnek örvendett. A „Karel Skreta" (1883) czímű víg dalmű és a „Díté
Tábora" (A Táborita-gyermek, 1892) czímű tragikus opera arra vall, hogy
a szerző a részletes jellemzés és komoly zenei elmélyedés terén a korszerű
haladás útjára lépett. Bendl, kinek a „Hlahol" és a cseh dalköltés érdekében
kifejtett buzgalmát már említettük, a hetvenes években egy könnyedebb
stilű víg operát is írt, a „Stary zenich" (A vén kérő), meg egy zenés bohó-
zatot, az „Indická princezna* (Indiai herczegnő) czíműt. A zeneszerzők ezen
csoportjába való az imént már említett RozkoSny József Richárd is (született
1832-ben, Prágában), kinek némileg Gounod lyrai zenéje hatását éreztető
romantikus operája, a „Svatojanské proudy" (A Szent János-vízesés, 1871)
csakhamar a műsor kedveltebb darabjainak egyikévé lett. A szerző, ki csak
kevéssel előbb mutatkozott be „Mikulás" czímű egyfelvonásos operájával,
később két másik művével nem volt oly szerencsés, ellenben 1884-ben elő-
adott „Popelka" (Hamupipőke) czímű darabja már megint teljes sikert aratott.
Az 1874-ik év két zeneszerzővel gyarapította a cseh opera irodalmát,
kik különben mind a ketten úgy mutatkoztak be már előbb a zeneköltés más
ágaiban, hogy jóformán semmi kétség sem lehetett többé azon kiváló helyet
illetőleg, melyet majdnem Smetana mellett és után elfoglalni hivatottak
lesznek. Az említett év áprilisében adták Fibich Zdenko „Bukovín"-ját,
melyet szerzője húsz esztendős korában írt, de a művet, melyből különben
szép drámai tehetség félreismerhetetlen jelei Ígérkeztek, ^kevéssel utóbb
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch