Seite - 57 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 57 -
Text der Seite - 57 -
57
nem is hagyott el többé. Zenei tanulmányainak útja korai technikai érettségre
vezette, mely már kezdő korában is megóvta minden fiatalos túlcsapongó
hévtől és tájékozatlan kapkodástól, s a Lipcsében még magát Schumann
őszinte hívének valló ifjút bár gyors, de még sem hirtelen, hanem szakadatlan
és szerves átmeneteken keresztül fejlesztette a haladás útján járó s önálló
zenei egyéniséggé. Ez átmenet tulajdonképen már az alatt a három év alatt
történt meg, a mely tanúlóévei befejeztével szerzett s már említett „Bukovín"
czímű operájának megírása és színrehozatala között telt el.
Schumann hatása erősen érzik különben még egész 1872-ig írt többi
művein is, nevezetesen több nyitányán és kamarazenei szerzeményén,
valamint számos, jórészt még ki sem adott finom érzésű dalán és egy
nagyobb balladai karán, a „Forgószél" czíműn. De már a következő évben
az ifjú művész a symphonia-költés terén nemcsak első lépésével aratott
sikert „ Othello "-jában, hanem az erre következő második és még neve-
zetesebbel is, a „Záboj, Slavoj a Ludék" czíművel, mint az első ilynemű
zeneművel, a mely határozottan nemzeti színezetű. Ezt kevéssel utóbb egy
harmadik követte, a „Toman a lesni panna" (Toman és az erdei tündér),
úgy, hogy e téren a többi cseh zeneszerzőt, még Smetanát sem véve ki,
megelőzte. Eléjük került a kamarazenében is egy ugyanez időtájt írt
figyelemre méltó vonós négyesével (A-dur) is, melynek Trio-képen szereplő
Scherzo-jában először értékesíti a honi polkát. így haladt aztán Fibich
tovább is bátran a Smetana törte úton előre, de olykor új ösvényt is nyitott,
hogy rajta ugyanazon czélhoz jusson. Az „Eladott menyasszony" szerzője a
műzene terén azt a naiv, majd hetyke vidámságú, majd elmélyedőn elegiai
hangúlatú szellemet szólaltatta meg, a mely a cseh néplyrát jellemzi, s
ebben szerencsével követte őt Dvofák; azonban csak Fibichnek sikerűit
V
legelőször 1874-ben „Stédry den" (Karácsonyest) czímű megragadó melo-
drámájában s később a „Véínost" (Örökkévalóság) és „Vodnik" (Vízimanó)
czíműekben azt a lélek mélyéből fakadó sajátszerű népballadai hangot eltalál-
nia, mely Erben „Kytice" czímű gyűjteményéből zeng felénk. (Az említett
három melodráma elseje és utolsója különben épen ebből a gyűjteményből
van merítve.) Fejlődése ezen fokán érlelt alkotásai közül azonban a szerző
legbecsesb műve egy pezsgő elevenségű és dús leleményű zongora-négyese
('E-moll^j, melynek adagio-tétele alaki tökéletességű változatokká van föl-
dolgozva, s a mely azóta a legszélesebb zenei körökben, így Bécsben és
Londonban is megérdemlett elismerést szerzett neki.
Cs. 8
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch