Seite - 58 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 58 -
Text der Seite - 58 -
58
Az a körülbelül öt évnyi időköz, mely Fibich második operájának,
a „BlaníkMiak, e tartalmas és drámai élénkségű, de még kellőkép nem
méltányolt zeneműnek befejezése és első előadása (1881 vége felé) közt
eltelt, a zeneköltő fejlődésében ismét nevezetes haladást jelez. Ennek leg-
szebben szóló bizonyítéka a „Blaník" bemutatója után néhány héttel meg-
kezdett s 1884-ben a cseh nemzeti színházban előadott „Nevésta Messinskatt
(A messinai ara) czímű tragikus opera. A Schiller szomorújátéka után írt
remek zenedráma a hagyományos opera-ízlésnek tett minden engedményt
kizáró következetes stilszerűségével sokkal közelebb jár Wagner eszményi
czéljához, mint bármely más cseh opera; becses és végig előkelő zenei
tartalmával pedig leghívebb kifejezője, alkotója egyéniségének. Minthogy
továbbá a cseh szöveg időmértéki és hangsúly-törvénye, melynek addig csak
Smetana szerzett fokozatosan érvényt operáiban, Fibichnek e művében töké-
letes hibátlansággal meg van tartva, a szerző már ennyiben is az utóbb
említett mester haladó irányzatának főleg drámai téren legméltóbb örököse
és folytatója gyanánt tekintendő. De minden műfajban egyenlő szerencsével
dolgozó sokoldalúsága is Smetanáéhoz hasonló; hogy pl. csak a nevezeteseb-
beket említsük, 1875 óta további kamarazenei szerzeményeken és nyitá-
nyokon (így a Shakespeare „Viharu-jához, Vrchlicky „Egy éj Karlsteinon"
czímű vígjátékához és a Comenius-ünnepre Írottakon) kivűl egy vidám
elevenségű szép symphoniát (F-dur), egy mély költői érzésű tavaszi hangú-
latot lehelő symphoniai költeményt („Vesna" = Kikelet) szerzett, nem is
szólván „Vigiliák" czímű két bájos zongoradarabjáról, melyeket utóbb
zenekarra írt át.
A melodráma iránti kiváló hajlama Fibichet arra a merész gondolatra
vitte, hogy egy egész színmű /nelodrámai kíséretével tegyen próbát. A múlt
század vége felé Benda György és utánzói mono- és duodrámáikban csak
egyes jelenetekre és csupán néhány személyre szorítkoztak s a szavalást kevés
kivétellel nem kisérték szakadatlan zenével, hanem inkább a régi recitativ
módjára mintegy szétdarabolták közjátékaikkal. Ezek az önálló színpadi melo-
drámák azonban idővel egészen feledésbe merültek, s azóta csak elvétve akad
operákban és egyéb színdarabokban még a nagyobb mesterektől is csupán
egy-egy melodrámai jelenet, s mellette végűi kivételképen (mint Schumann
„ Manfred u-jában) a szavalást teljesen és szakadatlanúl végig kisérő zene.
Mindez csak igen kevés támpontot, de tulajdonképen egyetlen igazi minta-
képet sem nyújtott arra nézve, a mit Fibich akart, midőn 1888-ban nem
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch