Seite - 59 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 59 -
Text der Seite - 59 -
59
is egy dráma, hanem mindjárt egy egész trilógia, a Vrchlicky Jaroslav
„Hippodamia"-ja melodrámai megzenésítéséhez fogott. A „Pelops leány-
kérése", „Tantalus bűnhődése" és „Hippodamia halála" czímű három
szomorújátékot 1890-től 1891-ig a prágai nemzeti színházban oly sikerrel
adták, hogy ezzel a melodráma művészeti jogosúltságáról és zenei fejleszt-
hetőségéről sokáig folyt vitatkozás a pusztán elméleti szóharcz meddő talajáról
a gyakorlat teljes világításába került, mely alaptalanoknak tűntette föl az
ezen műfaj lehetősége ellen hangoztatott elvi kétségek legkelendőbbjeit.
Fibichnek a szavalatot kisérő zenéje, mely míg egy részt a mai zenedráma
technikájának teljesen a magaslatán áll, más felől a beszéd menetét egy
csöppet sem zavarja, sem el nem nyomja, magában véve is lángelméjű alko-
tásnak mondandó, mely a zenetörténelemben mindenkép nevezetes marad,
akár talál követőkre, akár nem a legközelebbi jövőben. Ily kísérlet csakis
annak a mesternek sikerülhetett, a ki művészetének nem csupán egész
technikája, első sorban a zenekar fölött teljes biztossággal uralkodik, hanem
egyúttal a helyesen számító elme amaz éleslátásával is bír, a mely nélkül ily
nehéz föladat megoldására még csak gondolni sem lehet. Ez utóbbi jelessége
teszi Fibichet egyúttal oly kitűnő tanárrá is, kinek üdvös hatása Csehország
legifjabb zenész-nemzedékének nem egy tagján megérzik. Tanítás közben
szerzett tapasztalatai egy részét a Malát Jánossal együtt kiadott nagy zongora-
iskolában értékesítette.
A jelen vázlat, mely csupán a legfontosabb s történelmi és művészeti
szempontból legnevezetesebb adatok kiemelésére szorítkozhatik, nem terjedhet
ki a szép jövővel kecsegtető ifjabb nemzedék ismertetésére, valamint azon
jó sikerű reformtörekvésekére sem, a melyek utóbbi időben az egyházi zene
terén mutatkoztak. E sorok már meg valának írva, mikor a prágai nemzeti
színház egész személyzetének az 1892. év júniusában a bécsi nemzetközi
zene-színészeti kiállításon való vendégjátéka alkalmával a cseh opera minden
várakozást fölülmúlt fényes fogadtatásra talált úgy a közönségnél, mint a
birálat részéről, mely az imént Smetanát, Dvoíákot és Fibichet illetőleg
mondottakat teljes mértékben igazolta.
Mindenekelőtt Smetanát végre az egész nagy zenevilág újjongva üdvö-
zölte s jóformán csak most fedezte föl tulajdonképen. Az „Eladott meny-
asszony" és a „Dalibor" e kiállítási előadásait 1893-ban az előbbinek a bécsi
„An der Wien "-színházban és Berlinben való színre hozatala követte, a hol
ugyanazon lelkesedéssel fogadták, mint egy évvel előbb a kiállítási színházban.
8*
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch