Seite - 360 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Band 15/2
Bild der Seite - 360 -
Text der Seite - 360 -
360
télyének külsején levő kép, mely a keresztre feszítést ábrázolja, a német
művészet fölfogását követi.
A falképekkel lépést tartottak a tempera festésű függő-képek és oltár-
képek, melyeknek készítését nagyon elősegítette a növekvő Mária-tisztelet.
A XIV. századnak néhány nevezetessé vált Madonna-képét csekély változ-
tatással sokszor ismételték. így a teindlesi Madonna motívuma ismétlődik a
steinkircheni képen, a goldenkroni Madonnáé a prágai székesegyház egyik
Mária-képén, a leitomischli, valamint a herczeg Schwarzenberg Adolf József
birtokában levő kép utánzata a königsaalinak ; a hohenfurti Madonna leg-
többször ismétlődik, jelesül Neuhausban, Wittingaüban. E képek közül
többnek keretét szentek és angyalok alakjai díszítik. Ilyen festett keretű
képek vannak Prágában „a művészet hazafias barátai "-nak gyűjteményében,
az István-templomban, a hohenfurti képgyűjteményben, a bécsi cs. kir.
művészeti és ipari múzeumban ; ilyen kerete van a prágai székesegyházban
levő és Vera-ikon név alatt ismert festménynek is. Olasz, német, bizanczi
és hazai fölfogás egymás mellett és egyaránt érvényesült. Az idegen hatás
alatt keletkezett legszebb művek : a mutinai Tamás által festett Madonna
Karlsteinban, a hat szentet ábrázoló kép Leitmeritzben, az egyházmegyei
múzeumban, a keresztre feszítés Emaus kolostorban, végűi a Rosenberg
család egyik tagja által alapított hohenfurti képsorozat. A festészet ez ágának
Csehországban a leghatalmasabb alkotásai a deszkára festett és szenteket
ábrázoló képek, melyek a karlsteini kereszt-kápolna falainak burkolatáúl
szolgáltak, s melyeket Theodorich udvari festő 1360-tól 1370-ig fejezett be.
A mester a szentek tisztes alakjait nem sokszor ismételt minták nyomán,
hanem a valóságra támaszkodva, a korabeli embereket tanúlmányozva állítja
elénk; eredeti fölfogása, rajza és színezése a cseh festészet e korszakának
jellemző sajátossága, melynek mintegy előzményét ismerjük föl a blanitzi
templom festményében, mely Szent Egyedet, s tőle jobbra és balra Adalbertet
és Prokopot ábrázolja. E sajátosság mutatkozik vlasimi Oéko János érseknek
a karlsteini képekkel majdnem egyidejű fogadalmi képén is, melyen a trónoló
Madonna környezetében ábrázolt alakokat, névszerint az alapítót, a császárt
és ifjú fiát, valamint az ország védszentjét élénk valószerűség jellemzi.
Ugyanezen fölfogásra mutatnak Prágában a Kleinseite Miklós-templomában
levő kép, mely Szent Venczelt és a Dubeéekből származó kép, mely Cseh-
ország védszentjeit ábrázolja. A mondott irányban önállóan haladt tovább
a wittingaui mester, kinek művei közé sorozhatjuk a St. Magdalenából
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Band 15/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (2)
- Band
- 15/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.72 x 21.98 cm
- Seiten
- 342
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch