Seite - 365 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Band 15/2
Bild der Seite - 365 -
Text der Seite - 365 -
366
r
érvényre. Éjszaki Csehországnak németek lakta vidékén a Dürer-féle irány
mellett a Kranach-féle szász iskola művészete is éreztette hatását.
Érdekes jelenség az az éjszaki csehországi festő, a kinek ecsetje alól
a Kaaden melletti Selau helység templomában levő szárnyasoltár került ki ;
nevét nem ismerjük, művét azonban megjelölte nevének I. W. kezdőbetűivel
és 1526. évszámmal. Az oltár belső része Mária életét mutatja, a szárnyak
külső részét Csehország védszentjeinek majdnem életnagyságú alakjai
foglalják el. Egy Melnikből származó másik kép, melyen a Megváltó a
halál és a térdelő donátor alakja közt áll, szintén az iménti kezdő betűkkel
és 1539 évszámmal van megjelölve, tehát azt bizonyítja, hogy az ismeretlen
mester tevékenysége széleskörű volt.
Részletesebben ismerjük a miniátorok művészetét, mely Csehországban
mindig általános kedveltségű volt, s megszakítás nélkül ápolva erős gyökeret
vert. A festészet ezen ágában elég korán érvényesült a renaissance. Egy
Lobkowitz-féle, 1494-ben készült imádságos könyvben a régi motívumok
mellett Atavante-féle határozott renaissance formák is fordulnak elő;
Sternberg László, Bechyn ura, a cseh királyság kanczellárja által a XVI.
század elején megrendelt műveken a régi művészet szintén találkozik az új
művészettel. A gradualén, melyet olmützi Jakab 1500-ban Bechyn kastély-
ban írt, s mely most a fölséges uralkodó-ház gyűjteményében őriztetik,
a renaissance még nem jutott teljesen érvényre; ellenben már föltétlenül
uralkodik cseh nyelven írt két kisebb munkában, mely egyszersmind a cseh-
országi miniatűr-festészetnek legszebb alkotása. E művek egyike Szent
Ferencz életéről szól és most gróf Czernin tulajdona; a másik ratibori Egyed
pilseni Domonkos-rendi szerzetes által 1505-ben írt, most dr. Figdor bécsi
gyűjteményében levő breviárium. A Sternberg-féle negyedik érdekes munka
a puszták szent lakóinak életéről szóló, 1516-ban keletkezett terjedelmes
cseh codex, mely jellemző példája annak, hogy a könyvfestők mily ügyesen
tudták a már elcsépelt régi formákat a renaissance díszítménynyel össze-
egyeztetni. Mind e munkákban előfordul az alapító alakja, nemkülönben Szent
Ferenc stigmatisatiója is, a ki iránt Sternberg kiváló tisztelettel viseltetett.
Azt, hogy a renaissance művészet legelőször katholikus ájtatossági
könyvekben merül föl, abból magyarázhatjuk, hogy a katholikus párt benső
érintkezésben volt Olaszországgal. Ellenben jó sokáig tart, míg a renaissance
az utraquisták roppant énekeskönyveibe is bejut. Egészen sajátszerű munkák
ezek; egymással közeli rokonságban vannak, de mégis elütnek egymástól
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Band 15/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (2)
- Band
- 15/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.72 x 21.98 cm
- Seiten
- 342
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch