Seite - 561 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Band 15/2
Bild der Seite - 561 -
Text der Seite - 561 -
562
azonnal a Kladnótól keletre lévő Venczel-akna létesítésére vezetett, továbbá
Kladnóban a „Klein, Lana és Novotny" czég bányatársaságának megalaku-
lására, a mely (nem messze a kincstári Thinnfeld-aknától) azonnal a Layer-
és Ferencz-aknákat fúratta s a kladnói nyugati kőszénterületet a maga
számára foglalta le. Az említett három magántársúlati akna 130—230
méternyi mélységben 8 méter vastagságú szép kőszenet talált s nyomban
hozzálátott a kőszén szabályszerű kiaknázásához.
Nem szólván több kisebb vállalatról, melyek utóbb a nagyobbakba
olvadtak be, a kladno-bustéhradi szénvidéken a következő három fő vállalat
jött létre: a) a „Klein, Lana és Novotny "-féle bányatársúlat Kladnóban,
melyből 1856-ban a „Prágai vasipartársúlat" alakúit; b) a rapitz-bustéhradi
szénbányák Kladnótól keletre, melyek nem rég még „császáriak" néven
valának ismeretesek, 1883 óta azonban a bustéhradi vasút tulajdonában
vannak s a „bustéhradi szénbányák" nevet viselik; c) az eredetileg kincstári
kladno-brandeisli szénbánya, az előbbi kettőtől éjszakra, mely 1855-ben az
akkori vasútakkal együtt az ezúttal keletkezett „osztrák (ma : osztrák-magyar)
államvasút-társaság" tulajdonába ment át s közönségesen (máig is ugyanott
lévő) hivatalos székhelye után „brandeisli szénbányák" néven ismeretes.
E három vállalatnak teljesen szabályszerűen s körülbelül egyenlő iparral
mívelt bányatelkei eredetileg és még a hetvenes években is éjszakra körül-
belül a motyéini völgyig s ennek kelet felé képzelt folytatásáig terjedtek,
kerekszámmal hét kilométer hosszú (nyugatról keletnek) és mintegy három
kilométer széles (déltől éjszaknak tartó), vagyis kerek húsz négyszögki lomé ter-
nyi területtel. A kőszén kiaknázására, mely szabályszerűen halad a kibúvási
oldal felől délről a fedűben éjszaknak, mind a három vállalat mindjárt eleitől
ugyanazt az elmés, sajátszerű kladnói fej tő-módszert alkalmazta, mely az
egyébként is rendszeres kezelés mellett fölötte czélszerű értékesítését teszi
lehetővé az itteni roppant nagy nemzeti vagyonnak.
Az egész kőszénvidék összes aknáit szállító-pályák kötik egybe a
bustéhradi vasúttal s a kladno-kralupi összekötő vonal útján az államvasút
prága-bodenbachi szakaszával. A 70-es években a legmélyebb kladnói és
bustéhradi fő aknák (az Amália- és a Ferencz József-akna) 300, a legmélyebb
brandeisli fő akna (az Engerth-akna) pedig közel 400 méternyi mélységet ért el.
A hetvenes évek második fele táján a szüntelen növekvő követelmények-
hez képest a kladnói szénvidéken a kladnói széntelep nagyobb mélységbe eső
(éjszaki) folytatása fejtésének előkészületeihez kellett látni, vagyis a szükség
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Band 15/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (2)
- Band
- 15/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.72 x 21.98 cm
- Seiten
- 342
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch