Seite - 593 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Band 15/2
Bild der Seite - 593 -
Text der Seite - 593 -
594
Freistadtnál a Maltsch folyóval, a mely Budweisnél szakad a Moldavába,
azonban előbb természetesen az illető folyókat is, a meddig csak lehet, hajóz-
hatókká kellene tenni. 1762-ben Sterndahl báró terjesztett Mária Terézia
elé egy tervet, melyet egy 1768-ban készült rézmetszetű térkép ábrázol.
Javaslatai oda irányúltak, hogy csak a hegység lábáig kellene Mauthausennál
a Dunától mintegy két mérföldnyi csatornát vezetni, onnan pedig tovább
Budweisig jó szárazföldi útat föntartani mindaddig, míg pontosabb színtelések
segítségével meg nem találnák a módját, hogy miként lehetne nagyobb
csatornával a két folyót legczélszerűbben összekötni. 1807-ben Csehország-
ban Lobkowitz Antal Izidor herczeg elnöklete alatt a Moldava és Duna
közti csatorna előmunkálatai érdekében egy vfzépltészeti társulat alakúit, a
melynek közhasznú voltát egy udvari decretum is elismerte (1807 aug. 6).
Műszaki és gazdasági nehézségek miatt azonban a tervet utóbb abbahagyták.
De e terv mégsem maradt eredménytelen; mert az első csehországi
s az egész európai szárazföldön is a legelső vasút létrejötte e Moldava és
Duna közti csatorna tervéhez fűződik. Egy 1813-ban megjelent tudományos
értekezésében Gerstner Ferencz, a prágai rendi műegyetemen a felső mennyi-
ségtan és erőműtan tanára, azt a javaslatot hozta szóba, hogy a Duna és
Moldava közt vízi összeköttetés helyett vasutat építsenek. Iratában kifejti,
hogy a tervezett csatorna amúgy sem tenné a szállítást az addiginál sem
olcsóbbá, sem gyorsabbá, a mi csak vasúton lenne elérhető. Jóllehet e terv
általános tetszésre talált, a közbejött háborús események és a vízépítészeti
társúlat föloszlása útját állották megvalósúlásának. Csak az elbei hajózás
szabaddá tétele élesztette föl ismét azt az óhajtást, hogy a Duna és az Elbe
közötti összeköttetés a Moldava és Duna közt építendő vasút segítségével
mentül előbb létesüljön. Gerstner Ferencz Antal (az előbbinek fia), a bécsi
műegyetemen a gyakorlati földméréstan tanára, egy 1824-ben megjelent
iratában újból tárgyalta ez összeköttetés előrelátható nagy hasznosságát s
1824 szeptember 7-én legfelsőbb engedelmet nyert a Duna és Moldava közt
Mauthausentől Budweisig vezetendő vasút építésére. Ez a 1 29.3 kilométernyi
pálya, melynek egyik későbbi kiindúlópontja Linz lett, a másik azonban
Budweis maradt, 1832 augusztus l-jére készült el s mint lóvonatú vasút
nyílt meg. 1871-ig volt ilyen, s ez évben az Erzsébet császárné nevét viselő
nyugati vasút részvénytársaság alakíttatta át gőzvonatú vasúttá. Csehország-
nak egy másik lóvonatú vasútja volt a bustéhradi szénbányák érdekében
1827 július 31-én kelt engedélylyel nyitott prága-vejhybkai vonal.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Band 15/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (2)
- Band
- 15/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.72 x 21.98 cm
- Seiten
- 342
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch