Seite - 596 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Band 15/2
Bild der Seite - 596 -
Text der Seite - 596 -
597
A vasutak közgazdasági értékét árú- és személyforgalmuk számadatai
fejezik ki. Ezek részletesebb kimutatása nem illik e mű keretébe, miért is
csak a legnevezetesebbeket emeljük ki az 1891. év vasúti statisztikájából.
Az aussig-teplitzi vasúton 6,855.961 tonna barnaszén és a bustéhradin
1 >305-048 tonna kőszén szállítása legjobban megvilágítja e vonalaknak
Csehország széntermelésére kiható nagy fontosságát. A cseh nyugati vasúton
35-532 tonnányi sörnek, a cseh éjszaki vaspályán 18.122 tonna pamutnak
és a dél-éjszaknémet összekötő vasúton 16.786 tonna gyapot, meg 46.000
tonna len szállítása pedig az illető iparágak elterjedtségének mértékét jellemzi.
Míg a nyugati államvasútakon 1891-ben egy-egy kilométernyi útra
6-435 személy szállítása esett, addig az aussig-teplitzi vasút ugyanazon
évben kilométerenként átlag 17.512 útast mutatott ki.
A cseh vasútak ugyan műszaki kivitelük nehézségei és vonalaik táj-
szépségei tekintetében nem mérkőzhetnek az alpesi tartományok pályáival,
mindazonáltal ezeken is találunk nem egy érdekesb technikai alkotást és
számos igen szép tájrészletet. Az ország történetének ismerője pedig, a ki
nem csupán az előtte elsuhanó vidékekre, hanem a föld népének művelődési
fejlődésére is figyel, Csehország vaspályáin útazva még a kevésbbé vonzó
szépségű tájakon is elég érdekeset láthat. Csehország ugyanis világtörténelmi
nevezetességű küzdelmek, élénk közgazdasági mozgalom és tiszteletreméltó
szellemi erőfeszítés színtere, s így az útast mindenütt történelmi emlékek
s a művelődési fejlődés jellemző nyomai kisérik haladtában. Itt sebtében csak
néhány ily jelenséget kívánunk fölemlíteni, melyek egy csehországi körúton
szemünkbe tűnnek. Igen figyelemreméltó műszaki alkotása a vasútépítésnek
példáúl a Spitzberg alagútja a pilsen-eisensteini vonalon. A nagy hegy-
tömeg, mely Cseh- és Bajorország határfala s Közép-Európa két legnagyobb
folyamának, a Dunának és Elbének vízválasztója, az ősrégi kereskedelmi
összeköttetésben álló két ország vasúttal való egybekapcsolásának nehezen
elhárítható akadálya volt. A cseh nyugati vasút ez összeköttetést a Tausnál
csak 500 méter magas nyereg fölhasználásával létesítette, a mely a Cseh-
erdőt két tagra különíti el. Csak a pilsen-prieseni vasúttársaság vágott neki
annak a nagy munkának, hogy a szomszédos Bajorországba a hegy átfúrása
útján vezessen újabb közlekedési vonalat. Ennek létesítését a deggendorf-
eisensteini bajor vasútvonallal való kapcsolat, Dél-Bajorországnak cseh
szénnel való ellátása, a Cseh-erdő dús faállományának értékesítése és az Angel
meg a Regen völgyei nevezetes üvegiparának föllendítése tette kívánatossá.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Band 15/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (2)
- Band
- 15/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.72 x 21.98 cm
- Seiten
- 342
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch