Seite - 30 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 30 -
Text der Seite - 30 -
30
gátaknak a legkisebb vízálláson felüli l méternél magasabban fekvő részei
szintén kővel voltak burkolandók. Végűi az így képzett átlagos mederbe
eső szigetek és zátonyok eltávolítandók s a meder megfelelő szélességben
a legkisebb vízállás szintje alatt 2 méter mélyre volt mélyítendő.
Rövidre fogva, ennyiből álltak a végrehajtandó munkálatok. Tekintve
azonban a szabályozás alá veendő folyamszakasznak igen tetemes (145 kilo-
méternyi) hoszszát és szerfölött elvadult állapotát : nem nehéz belátni, hogy
itt nem csak igen nagy tömegű, de egyszersmind sok természeti nehézséggel
járó munka várt végrehajtásra. S valóban, ha csak néhány számadatot
hozunk is föl ennek jellemzésére, némi fogalmat már is alkothatunk arról a
nagy műről, mely a Duna legrakonczátlanabb szakaszának megzabolázására
volt hivatva. Az eredeti tervezetek szerint építendő volt ugyanis : 27 kisebb-
nagyobb elzárás összesen 18.185 méter hoszszal, 36 darab, összesen
62.434 méter hosszú párhuzam-mű, 14 darab, összesen 9.179 méter hosszú
bekötőgát, 29 darab, összesen 27.282 folyó métert tevő partbiztosítás,
melyekbe összesen beépítendő volt mintegy 3!/2 millió köbméter kő s a
mederből kikotrandó mintegy 5,700.000 köbméter kavics és föld; végűi
az útban levő szigetekből leásandó volt egy millió köbméter föld. Ezen
munkálatok között a felső Duna szabályozásának legkiválóbb műve a
bagoméri zárgát, mely a Duna egyik legnagyobb és legrakonczátlanabb
mellékágát zárja el a főmedertől.
Az egész szabályozási munka költsége összesen 17 millió forintban volt
megállapítva, s miután az 1885. évi VIII. törvényczikk a munka végre-
hajtását engedélyezte, azt a következő évben tényleg meg is kezdték. A nagy
szabású munkát Popper és Naschauer hazai mérnökök vállalták el, és pedig
33°/0-kal olcsóbban, mint a hogy előirányozva volt, azzal a kötelezettséggel,
hogy az egészet tartoznak 1895. év végére teljesen befejezni. Az építés
megindúltával egyszerre megváltozott a felső Duna képe. Munkástelepek
létesültek az elhagyott ligeteken és erdőkben, a vadonban zavartalanúl élő
madárvilágot csakhamar fölzavarta a munkások ezreinek zsibongó zaja,
a Dunát ellepték a nagy kőszállító hajók, melyek Dévény gránitszikláit,
Almás, Süttő és Lábatlan kemény mészköveit ezer meg ezer köbméter
számra hordták a Dunába, hogy békókba szorítsák vele a vadúl szerte
kalandozó vizet s kényszerítsék ott és úgy folyni, a hogy azt számára az
emberi elme kijelölte. Majd óriási kotrógépeket látunk dolgozni egyhangú
dübörgéssel, melybe belevegyül a kikotort kavics éles harsogása, a mint
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch