Seite - 40 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 40 -
Text der Seite - 40 -
40
egy részvénytársaság tulajdona volt, mígnem az 1870. évi 30-ik törvényczikk
alapján az állam magához váltotta s 1870. június 30-án átment a magyar
állam tulajdonába. A Lánczhíd baloldali partja csakhamar szintén kiépült.
Az I. es. kir. szab. Duna-gőzhajózási Társaság 1853-ban a balparton a Lánczhíd
két oldalán, a mostani Ferencz-József-tér hoszszában a Béla-útczától a Fürdő-
útczáig teijedőleg 300 méter hosszú, bástyaszerű kőfallal övezett díszes és
tágas rakpartot építtetett, nyilt és zárt raktárakkal, szolgálati épületekkel,
mely építkezés a társaságnak mintegy másfél millió forintjába került.
Folytatta ezt Pest városa először az 1857—1860, években fölfelé, a Tudo-
mányos Akadémia palotája mellett 380 méter hosszban, majd az 1864—
1867. években lefelé egész a görög templomig mintegy 664 méternyi
hosszaságban, mely újabb rakpart-építkezés 667.000 forintba került. Ezek
a rakpartok emeletesen épültek; alsó részük, mely a hajók rakodására
szolgál, 5.7 méter magasan van a legkisebb víz színe fölött s 26.5 méter
széles, míg a felső rakpart 8.53 méter magasan van a 0 víz felett s mintegy
védbástyáúl szolgál a Duna árvizei ellen.
A magyar kormány, a mint 1867-ben az ügyek intézését átvette,
azonnal fölvette a budapesti Duna-szakasz szabályozására vonatkozólag meg-
indított tárgyalások elejtett fonalát s újabb mérések és fölvételek alapján
elkészíttette a szabályozási tervezetet, melyhez hosszas tárgyalások után a
törvényhozás is hozzájárúlt s az 1870. évi 10-ik törvényczikk ezen szabályo-
zási munkáknak az állam költségén leendő végrehajtását engedélyezte.
A szabályozás czélja egy részt a budapesti folyamszakaszon a medernél
és a vízfolyásnál tapasztalt rendetlenségek megszűntetése s ez által a főváros-
nak az árvizek elleni biztosítása, más részt a hajózási forgalom szükségeit
kielégítő rakpartok és rakodók építése volt. A munkák 1871-ben indúltak
meg és 1875-ben fejeztettek be. A fővárosnak árvíz elleni biztosítása
czéljából a következő munkálatókat hajtották végre :
a) Hogy a víznek a Csepel-szigetnél való megoszlását megszűntessék,
s ez által az egész víztömegnek a budafoki ágba való terelésével a vízfolyás
erejét annyira növeljék, hogy ott a víz magának elég mély medret vájva,
jégtorlódások ne képződhessenek, elzárták a Dunának baloldali (soroksári)
ágát a gubacsi csárdánál, s hogy az elzárt ágat friss vízzel lehessen táplálni,
a zárógátba egy 20 méter nyílású zsilipet építettek be.
b) A soroksári ág felső végénél egy második elzáró gátat építettek
60 méter széles nyílással, melyen a víz az elzárt ág felső medenczéjébe
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch