Seite - 42 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 42 -
Text der Seite - 42 -
ti
indították s 1885-ben be is fejezték. À budafoki ág retldezése az 1885. év
végéig mintegy 51/, millió forintba került. A főváros tehát — a mennyire
emberileg előrelátni s a vízfolyásnak szinte kiszámíthatatlan tényezőivel
számolni lehet — az árvizek ellen most már biztosítva van s egyszersmind
ellátva olyan rakpartokkal, a melyek nemcsak a hajózási forgalom fokozott
szükségeit elégíthetik ki, de egyszersmind díszeiül is szolgálnak az oly
rohamosan világvárossá fejlődött magyar fő- és székvárosnak. S a míg
ekként a Duna folyam e szakaszának szabályozásával védelmet nyert Budapest
a pusztító árvizek ellen : az alatt megépült a város két parti részeinek össze-
köttetésére a Margit-híd, melynek egész hoszsza 643 méter, s 6 meder- és
2 parti nyílása van. A hídpálya 16.85 méter széles; a két oldali gyalogutakon
kivűl a kocsiúton a közúti vasútnak is van két vágánya. A mederoszlopok
30 méter hosszúak, 8 méter szélesek. Vas-szerkezetének összes súlya meg-
haladja az 5 millió kilogrammot. Építését 1872 augusztus 17-én kezdték
meg s 1876 május 1-én fejezték be. összesen 5,743.460 forintba került.
A Margit-hídtól mintegy 5.800 méterrel alább, a Csepel-sziget felső
csúcsa előtt vezet át a Dunán a 394 méter hosszú és 10.6 méter széles,
e mellett külön gyalogjáróval is bíró összeköt'ó vasúti híd, melynek négy
egyenlő 93.9 méter széles nyílása van. Ez a híd szolgál összekötő kapcsáúl
a dunáninneni és dunántúli vasúti forgalomnak. A főváros két parti része
közt rövid időn még két új híd épül. Előmunkálataik már serényen folynak.
Budapest főváros már fekvésénél fogva is legtermészetesebb fő helye
az egész dunai hajózásnak, sőt az itt sugárszerűleg összefutó vasúti vonalak
által középpontja egyszersmind az egész magyarországi forgalomnak.
A Margit-hídtól lefelé az összekötő vasúti hídig 5.800 méter hosszaságban
elnyúló pompás rakpartok, a vámház és az összekötő vasúti híd között
a 80-as években a főváros által épített közraktárak és a nagyszerű gabona-
elevator, majd alább a magyar kir. államvasútak teherpályaudvara a vízi
forgalomnak mind megannyi hatalmas tényezői.
A budapesti rakpartok igen nagy és élénk forgalom színterei. A főváros
vízi forgalma ugyanis évenként átlag mintegy 16 millió métermázsára
rúg, melynek java részét — mintegy 6 millió métermázsát — a gabona-
neműek teszik. A Duna-gőzhajózási Társaság mellett igen tevékeny részt
vesznek a budapesti hajózási forgalomban a magánhajózási vállalatok, melyek
az összes forgalomnak több mint felét, némely évben két harmadát is
eszközlik. A Duna-gőzhajózási Társaságnak évi összes forgalma Budapesten
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch