Seite - 54 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 54 -
Text der Seite - 54 -
54
mintegy 12 kilométerrel alább a Dunának egy hirtelen kanyarodásánál már
messziről feltűnnek előttünk Pétervárad hatalmas erődítvényei, majd elénk
tárul a péterváradi hegy alatt fúrt alagút, s a vele kapcsolatos vasúti híd,
mely Péterváradot a vele szemben a Duna balpartján fekvő Újvidék kel köti
össze. Újvidék az Alföld gazdasági és ipari termelésének egyik nevezetes
góczpontja, mely a dunai forgalomban rég idők óta nevezetes szerepet visz,
s a melyre a dunai hajózás további kifejlődésével még nagyobb hivatás vár.
Tovább evezve a folyó mentén, a mint elhaladunk a jobb parton a boráról
is híres Karlovicz mellett, a hol 1699. január 26-án írták alá azt a béke-
szerződést, mely Magyarországot megmenté a török uralom alól, a vidék
még jó darabon megtartja előbbi jellegét, t. i. a jobb parton le egész
Zalánkeménig húzódik végig a Kalakac hegyláncz, míg a balpart még
hosszú vonalban sík, lapályos marad, alkotva az úgy nevezett dunai öblö-
zeteket, melyeknek ugyancsak sokat kellett és kell küzdeniök a Duna árjaival.
Nem sokára elérjük a jobbparti hegyláncz alsó végén fekvő s már említett
Zalánkemént (Slankamen), a mely a török uralom idején 1691-ben véres
csata színhelye volt. Itt ömlik be a Dunába Budapesttől 462 kilométernyi
távolban a Tisza. Kissé alább Surduknál, melynek határában egykor Rittium
római tábor állott, ömlik a Dunába a Bèga vize, mely Temes- és Torontál-
megye vízi forgalmának útja a Dunához.
A Tisza torkolatától kezdve, némileg megváltozik a táj jelleme, s a
Duna is délkeletnek veszi itt folyását. Mindkét parton széles nagy síkság
terűi el, mely a bal parton egész Báziásxg kiséri folyónkat, míg a jobb parton
Zimonynál, illetőleg Belgrádnál, a hol a Száva folyó ontja a Dunába hirtelen
dagadó árjait, a hegység ismét előtérbe nyomúl. A Duna és Száva egyesü-
lésének e festői tája a dunai hajózás szempontjából első rangú fontossággal bír.
Maga Zimony mintegy kulcsa az aldunai hajózásnak, s a vízi és vasúti
forgalomnak igen élénk helye. A zimonyi kikötőben a nagy teherszállító
uszályokon és vontató gőzösökön kivűl a közép- és alsó-Dunán járó személy-
szállító hajók s a Belgráddal, meg a közeli Pancsovával a közlekedést fentartó
helyi hajók egész raja jár-kel szüntelenül, úgy, hogy a Duna e szakaszán
oly élénk a hajózás, a minőt Budapesten kivűl sehol sem láthatunk.
Zimonytól kezdve a Duna egész Orsován alúlig, 226 kilométer hosz-
szaságban, természetes határúi szolgál Magyarország és Szerbia között.
Zimonyból nézve festői képben jelenik meg előttünk a Száva és Duna
összefolyásánál egy beszögellő hegycsúcson Szerbia fővárosa, Belgrád, a
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch