Seite - 72 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 72 -
Text der Seite - 72 -
72
az építését, mely 1837-ben át is adatott a forgalomnak. Ezzel az úttal
az volt a fő czélja, hogy ha alacsony vízálláskor meg van akadályozva a
hajózás, legalább a száraz úton való szállítás legyen lehetséges. Ez az út,
mely megteremtőjéről Széchenyi-út nevet visel, méltó párja a Duna túlsó
oldalán egykor épített Traján-útnak, s oly kiváló alkotás, mely a maga
nemében méltán páratlannak mondható. Az útat legnagyobb részében, de
különösen a Kazán-szorosban egyenesen a vízből kiemelkedő sziklafalba
kellett vésni, még pedig néhol olyan mély oldal váj ássál, hogy a meredek
sziklafal ernyőszerűleg hajlik ki és függ fölötte, míg az útnak a víz felőli
szélén falazott kőkorlátot kellett vonni a rajta járó-kelők biztosítására. Óriási
erőt és munkát kivánó vállalat volt ez !
Szintén ezen idő alatt készítette el Vásárhelyi Plaviseviczán 1834-ben
az aldunai zuhatagok hajózhatóvá tételének nagyszabású tervezetét azon
kiterjedt s igen pontosan és lelkiismeretesen végrehajtott fölvételek alapján,
melyek különösen az 1834 október 23-án beállott rendkívül alacsony vízállás
mellett végrehajtva, a zuhatagok vízjárás- és medersajátságainak lehetőleg
hű képét adták.
Ezt a rendkívül alacsony vízállást Vásárhelyi arra is sietett fölhasználni,
hogy a hajóútban lévő sziklacsúcsokat — a mennyire kézi erővel lehetséges
volt — eltávolíttassa, s ez által a hajózást a zuhatagokban, hacsak némileg
is, megkönnyítse. így a Stenka-zuhatagnál több kiálló sziklacsúcsot lerepesz-
tettek ; a Kozlánál és Dojkénél már nagyobb mennyiségű sziklát távolítottak
el, a Dojkénél pedig egy egész kis csatornát repesztettek a jobb parton.
Hasonlóképen az Izlás-Tachtaliánál is sok sziklát leromboltak nemcsak
szárazon, hanem sekély vízben is. Összesen mintegy 3.500—4.000 köb-
méterre lehet tenni azt a sziklamennyiséget, melyet 1834-ben a kis vízállás
rövid ideje alatt naponként 1.000—1.500 munkással a hajóútból eltávo-
líttattak.
Széchenyi e közben ernyedetlenűl folytatta megkezdett munkáját.
Első sorban a Széchenyi-út kiépítése volt a főgondja, s ezzel Széchenyi itteni
törekvésének legalább egy, habár csak kisebbik részét meg is valósítá.
E nagyszabású alkotás iránti hódolattól indíttatva, a Magyar Mérnök- és
Epítész-Egylet 1885-ben emléktáblát állított föl a Kazán bejáratánál, mely
Széchenyi emlékét örökíti meg e helyen.
Vásárhelyi Pál 1834 végére teljesen elkészítette az aldunai szabályo-
zási munkálatok tervezetét. Az idők és körülmények azonban úgy alakúltak,
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch