Seite - 83 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 83 -
Text der Seite - 83 -
83
államvasútnak 1891-ben bekövetkezett államosításával a m. kir. államvasutak
hajóraja már is számot tevő tényezőjévé lett a dunai hajózási forgalomnak.
Ezen kivűl több kisebb hajózási vállalat szolgálja a hazai gazdasági és ipari
termelés forgalmi érdekeit.
A Duna-gőzhajózási Társaság kicsiny kezdetből főleg Magyarország
területén fejlődött oly hatalmas vállalattá, melyhez hasonlót sehol sem
találunk. S hogy miként nőtt erőben és képességben s ehhez mérten miként
szolgálta a Duna és mellékfolyói hajózási érdekeit, azt elég világosan mutatja
az a körülmény, hogy az 1830-ban 105.000 frt alaptőkével és egy 60 lóerejű
gőzhajóval alakúit társaság fennállásának 50-dik évében, 1880-ban 25 millió
forint részvénytőke és 17 millió forint adósság mellett 185 gőzössel s 719
uszálylyal 3,115.853 személyt és 13,419.000 métermázsa árút szállított,
míg 12 évvel később, 1892-ben, 2 tengeri és 189 folyami gőzössel s 766
uszálylyal 3,271.352 útas és 18,303.740 mm. árú szállítását eszközölte.
Ez a forgalom természetesen az egész Dunára és mellékfolyóira vonat-
kozik ; de legnagyobb része a magyar Dunára, illetőleg a hazai vizekre esik,
és pedig a személyforgalomnak mintegy 76, az árúforgalomnak 86%-a.
A társaság hajórajának és fekvő vagyonának az értéke meghaladja a 42
millió forintot. Hajórajával egy milliárd tonna árút és 5 millió útast volna
képes szállítani. Hajózási üzleténél 4.400, hajógyáraiban I.500, irodáiban
stb. 1.500 személy van alkalmazva, kiknek mintegy 70%-a magyar.
A társúlat szénfogyasztása évenként közel 2*/2 millió métermázsa, melyből
T/a millió a társúlat bányáiból kerül ki. Végűi a mi szintén jellemzi a tár-
saság üzletkörének nagy kiterjedését : összesen 163 ügynöksége van, melyek
közül Magyarországra 84 esik.
A Duna-gőzhajózási Társaság tehát méltán visz vezérszerepet a dunai
hajózásban. De a hajózás szabadsága tág teret enged e hatalmas társaság
mellett más kisebb-nagyobb hajózási vállalatok tevékenységének is, melyek
nagyobb mozgékonyságuk s a kereskedelmi forgalom követeléseihez jobban
simúló alkalmazkodásuk által mind nagyobb tért hódítanak. Ezen vállalatok
közt kiváló helyet foglal el első sorban a m. kir. államvasútak gőzhajózási
vállalata 13 gőzössel, és a magyar (előbb győri) gőzhajózási társaság 6 gőz-
hajójával, továbbá a Guttentag-féle vállalat 6, a Luczenbacher-féle vállalat 6,
az Eggenhofer-féle 6, a Dráva-gőzhajózási vállalat 5 s a Ferencz-csatorna
gőzvontatási vállalat 3 gőzhajójával, melyekhez még több kisebb magán-
vállalat csatlakozik. Ezen hajózási vállalatok összesen 50 gőzhajóval rendel-
11*
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch