Seite - 142 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 142 -
Text der Seite - 142 -
142
szolgál s elfödi az alkotmány szembeszökően geometriai szerkezetének
merevségét, annak élénkséget s gyöngéd összhangzatos hatást kölcsönöz.
A XV. században kivált Florenczben számos művész, ú. n. építész-szobrász,
foglalkozott ehhez hasonló alkotmány előállításával, s azt többnyire sír-
emlékűi alkalmazták. Nyilván való, hogy ama nagy föladat megoldásán
fáradoztak, miként lehetne a szobrokat díszítményként szervesebb, bensőbb
kapcsolatba hozni az új építészettel. E kísérletnek egyik legérdekesebb
példáját birjuk a Bakocs-kápolna oltárában, a melyet Olaszországon kivűl
minden más ország megirigyelhet.
Nem ismerjük a nevét a mesternek, a ki a kápolnát tervezte és nemes
alkotásával egy csapásra átültette ide a teljesen kifejlett, de még egészen üde
olasz renaissance művészetet. De ismerjük az oltár készítőjét. Vasari, a
művészek életírója bizonyítja, hogy ez Andrea Ferrucci da Fiesole. Az épí-
tészetnek ötszáz évi gyakorlata, a sok szép alkotás és Aquila János után
végre fölmerül egy jeles művel kapcsolatban egy igazi név, mely már jelent
is valamit a művészetek történetében.
Szathmáry György az imént említett esztergomi érsek, abban az időben,
midőn pécsi püspök volt (1506—1521), a pécsi székesegyházat egy pasto-
foriummal gazdagította, mely a XVIII. század végén helyreállítva, a székes-
egyház Corpus Domini kápolnájában oltárként alkalmaztatott, s azóta e
néven ismeretes. Vörös márványból van, s alját az alapítónak czímere díszíti.
Alkata, díszítményei és kimunkálása megegyezik a Budapest belvárosi
plébániában lévő két pastoforiummal, különösen azzal, melyen Pest város
czímere és 1507. évszám van és melyet „Magyarország" III. kötete a 89-ik
lapján képben bemutattunk. E hasonlóság szinte kétségtelenné teszi, hogy
e két művet ugyanaz a mester készítette.
A királyság megalapítása és a török világ közé eső hatodfél száz év
építményeiből a várakon kivűl egyéb világi építmény nem maradt fönn.
Az írott kútfők is vagy egészen némák, vagy általánosak. Segítségükkel
még csak megközelítő képet sem alkothatunk arról, hogy e századok alatt
milyen volt a világi építkezés. A honfoglaló magyaroknak még tizedik
nemzedékű ivadékai is idegenkedtek a megerősített helyek építésétől.
A római és a szláv védelmi építményeknek szerte a vidéken látható marad-
ványai érintetlenül hagyták, azok sugallatát meg nem hallgatva ragaszkodtak
a nomád lovas nép hagyományaihoz. Gejza vajda letelepedett az esztergomi
várba, de a vár eszméjét nem tette magáévá. Az Árpád-házi királyság
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch