Seite - 152 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 152 -
Text der Seite - 152 -
152
épületek pompáját s hozzáteszi, hogy egyedül Párisban, a parlament épüle-
tében látott egy szobát, ott is csak egyet, mely díszre nézve e termekhez
hasonlít.
Mind a két királyi várkastély és velük együtt a Mátyás meghonosította
renaissance művészet alkotásai is elpusztultak, nem maradt meg belőlük
egy tenyérnyi nagyságú darab sem, a miből művészeti mivoltukról képet
alkothatnánk. Egyedül az írott kútfőkre vagyunk útasítva, a melyek
azonban kevés eredménynyel kecsegtetnek. A fölsorolt művészekről szóló
adatok ugyanis nem találkoznak az imént idézett leírásokkal. Amazok nem
mondják meg, hogy a király szolgálatában állott művészek mit alkottak,
emezek pedig elfeledik följegyezni, hogy ama kastélyokat kik építették,
s kiknek a műve az a bámúlatos díszítés. A leírásoknak további fogyatko-
zásuk, hogy nagyon is általánosak, az épület külsejét és építészeti mivoltát
észre sem veszik, csakis a belsejét dicsérik, a nélkül, hogy annak díszét
közelebbről jeleznék. A kazettás mennyezet az egyedüli kitétel, a miből
következtethetjük, hogy a két várkastély termei renaissance díszűek voltak.
Ha tekintetbe veszszük azt is, hogy Chimenti Camicia, a Cellini testvérek,
továbbá abban az időben, midőn Magyarországon járt, maga Benedetto
da Majano is inkább fafaragó és asztalos volt, alaposnak látszik az a föltevés,
hogy a Mátyás királytól meghonosított renaissance nem egyszerre érvényesült
teljes mértékben, hanem Visegrádon és Tatában is alkalmazkodott a mái-
meglevő épületekhez, kénytelen volt a körűiményekkel megalkudni és az
asztalos-építészek föladata java részben a részletekre, jelesül a belső díszí-
tésre szorítkozott. Ilyennek képzeljük a Dunántúl e két királyi kastélyának
renaissance művészetét. Valamivel későbben, de körülbelül ilyképen kezdett
meghonosodni az új művészet Francziaországban, a hova fejedelmi kíséretben
vonúlt be, és Németországban is, a hova meg kalmárok révén és néhány
művész vázlatkönyvébe rejtve jutott el. Ez országokban a kezdetnek volt
folytatása is; Magyarországon a kezdet, melynek a Dunán túl volt a szín-
helye, folytatás nélkül maradt. A török világ mindent megsemmisített.
A török uralom mind azért, a mit e vidéken elpusztított, vagy a minek
elpusztúlását elősegítette, kárpótlásúl vajmi kevés saját alkotású építészeti
művet hagyott maga után. Pécs dicsekedhetik a legkiválóbb török épít-
ményekkel. Hajdan tizenegy mecsetje volt, melyek közül három maradt
fönn. Az egyik, a mai belvárosi plebánia-templom, nagyságra nézve ritkítja
párját az európai török birodalomban. Négyzet alakú, mindegyik oldala
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch