Seite - 287 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (2), Band 16/2
Bild der Seite - 287 -
Text der Seite - 287 -
287
Egy másik erődje a humanismusnak a gróf Styrum Limburg két
alapítványa: egyik a jövőnek, másik a múltnak; egymás mellett, mint
faiskola és temetőkert, mindkettő Tolnamegye kezelése és felügyelete alatt.
Az egyikből tolnamegyei nemes ifjak pályájok végeztéig évről-évre növekedő
ösztöndíjat élveznek; a másikból elszegényedett nemes emberek, szám szerint
tizenketten tisztességes ellátásban részesülnek holtuk napjáig Simontornya
régi várában, melyet e miatt a kevésbbé humánus néphumor gbbölyakol-
nak nevez.
A múzsa is röpköd a völgyek között, neki is vannak itten fészkei.
Fiai nyomát keresgéli, meg is találja. Szent-Lőrincz és Borjád egy-egy bokrot
#
rejtegetnek, Petőfi szállt meg bennök egy időre; amott tanúit egy rövid
t
éven, emitt énekelt egy rövid tavaszon át. Az Árpádok lantosát, a szép
nyelvű Garayt, Szegzárd szülte a nemzetnek; és a költők atyja, Vörösmarty,
Bonyhádon nevelt és nőtt a Perczel udvarban. Nem is felejtheti, meg is
örökíti Széplak czímü költeményében a széplaki völgyet, „fiatalságának
tündérországátu.
Bent a völgyek között, a völgyek mélyén, források tövében két kis
kunyhója zöldéi a múzsának, Gyönk és Bonyhád. Mindkettő német város,
amaz meglehetős rendetlen és kicsiny, emez nagy, szép, nyílt, versenyre
termett, meglepően tiszta, kellemes városka. Mindkettőben nemesi kastélyok
és udvarok, s mindkettőben egy kis gymnasiumocska, hasonló a mellettük
folydogáló patakhoz, kevés, de kristályvízzel. S mint a forrást nem ásta
senki, ez is mindkettő mintegy magától szökkent ki; nem alapították, nem
építették, csak maguktól keltek, mintegy magról kelve, mint a protestánsok
gymnasiumai rendszerint a múltban. Szegény papok, tanítók, kiknek nem
volt benne módjuk, hogy gyermekeiket messzi helyre küldjék, szövetkeztek ;
egyet maguk közül, a leghivatottabbat, felkértek, megbíztak a tanítással
csekély díjért. Időközben akadt patrónus, a ki a maga kúriájából egy darabot
egy házikóval oda ajándékozott a kis intézménynek. A tanulók nem fogytak
ki belőle, a tanító bele szokott a napi munkába két-három osztály minden
tantárgyait tanítani. Majd az egyházi felsőség is észreveszi, megjelenik az
erkölcsi támogatással; némi sovány alamizsna is jelentkezik, marokkal
összehordott gabonából konviktus, és tudós emberek el nem árúsíthatott
könyveiből könyvtár keletkezik. Semmi alap egyéb a buzgóságnál. Később
a buzgósághoz alapítvány is csurran-csöppen, némelyik kegyes kézzel
nyújtva, másik kegyetlenül kiélesítve, minő a gyönki egyik alapítvány,
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (2), Band 16/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (2)
- Band
- 16/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 334
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch