Web-Books
im Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Band 17/2
Seite - 696 -
  • Benutzer
  • Version
    • Vollversion
    • Textversion
  • Sprache
    • Deutsch
    • English - Englisch

Seite - 696 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Band 17/2

Bild der Seite - 696 -

Bild der Seite - 696 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Band 17/2

Text der Seite - 696 -

696 Minthogy a sziléziai fóherczegi faszén-pestek termelése már csak az ontó- múhelyck szükségletét clégítette ki, 200.000 bécsi mázsánál több nycrsvasat szállítottak vízi és szárazfoldi úton Felsó-Mágyarországból Sziléziába. Ilyenek valának az állapotok a keleti-sziléziai vasgyárak fejlódésének második kor- szakában. Hohenegger bányaigazgatd czéltudatos mûkôdésének kevéssel az ó halála (1864) elótt sikerúlt e hatalmas fejlddés harmadik korszaka számára is a kelló alapot megteremtenie. Arrdl volt most már szó, hogy a nyersvasnak saját termelése által lehessen biztosítani az összes gyártási ágak fonmaradását és fejleszthetóségét. Ehhez pedig dús érezú bányák és kdszéntelepek megszer- zése vált szükségessé. Mind a kettôt majdnem ugyanegy idóben eszkôzôlték. Felsó-Magyarországon gazdag vaspát-bányákat vásároltak, Sziléziában pedig megszerezték a karwini kószénmedencze Gábor-bányáját s újabb kdszén- telepek fúrására is tettek kisérleteket. A kassa-oderbergi vasút épen jdkor nyilt meg, hogy kapcsolatot létesítsen a szén és az ércz között, a minek segítségével most már koksz-nagyolvasztdk folállításába lehetett fogni, a milyenek 1872-ben kezdték meg múkodésüket Trzynieeben. Ugyanez idóbe esett az ostrau-friedlandi vaspálya építése is, a mely Karlshüttét és Baskát összekötötte a nagy vasútháldzattal és a nyersvas-készítés székhelyé- vel, Trzynieeczel. A Bessemer-féle eljárás, mely eldbb az alpesi tartományok- ban a 60-as években, majd utóbb Németországban honosúlt meg, 1874-bcn a tescheni vasgyártásban is foléje kerekedett.a régibb eljárásnak (Karlshütte). A legközelebbi évek folyamán azonban az 1873. évi kozgazdasági válság hatása alatt, a mely állandd árhanyatlást idézett elô, a vasgyárak messzebb- mend kozpontosítása és újjászervezése vált szükségessé, hogy a nyersvas és a fútóanyag, stb. szállításán megtakarításokat lehessen eszközölni. Ennek okáért a Bessemer-kohdt és az ustroñi hengereldmúvet Trzyniecbe helyezték át s mind a kettôt korszerú új fôlszereléssel ellátva kibôvitették. Az így újjá szervezett trzynieci Bessemer-kohóban az elsô adagot 1877 október 29-én, a felejthetetlen Rudolf trönörökös jelenlétében ôntôtték meg, a minek emlékére e kohô azôta a Kronprinz-Rudolfhütte nevet viseli. Természetesen a síngyártást is áthelyezték Karlshûttébôl Trzyniecbe. A karlshüttei nagy hengerelôgépet ezentúl gyámgerendák és vastag lemezek gyártására használták. Az itt abbanhagyott gyártási ágak helyébe vasúti hídak és egyáltalán vasszerkezetek készítése lépett,. a melyek anyagát is ott helyben termelik. A vasszerkezet-gyártó múhely nagy fontossága abból is
zurück zum  Buch Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Band 17/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Morvaország és Szilézia (Szilézia), Band 17/2
Titel
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Untertitel
Morvaország és Szilézia (Szilézia)
Band
17/2
Herausgeber
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Verlag
Magyar Királyi Államnyomda
Ort
Budapest
Datum
1897
Sprache
ungarisch
Lizenz
PD
Abmessungen
14.94 x 21.86 cm
Seiten
352
Kategorien
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Bibliothek
Datenschutz
Impressum
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben