Seite - 738 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Band 19/2
Bild der Seite - 738 -
Text der Seite - 738 -
738
kirâlynét, a Jagello csalâd utolsö sarjât, jellemzôen âbrâzolja. Egy mâsik
hasonlö nevû szobrâsz, valôszinûleg az elôbinek a fia, készité Bâthory Istvân
sircmlékét.
Ha a festészetrôl és a fafaragâsrôl szölva hivatkoztunk a lengyel eredetû
mûvészekre, a kik a kôzépkori czéhckbôl és a német iskolâkbol kerûltck ki :
most sem hallgathatjuk el azokat a lengyel szobrâszokat, kik olasz mintâkon
képezték magukat és a renaissance mûvészet képviselôi voltak. Wadowski
Péter 1593-ban âllitâ fol Spytek Jordan pompas siremlékét a kraköi Katalin
templomban ; a mûveinél és âllâsânâl fogva sokkal ismertebb urzçdôwi
Michalowicz Jânos 1572-töl 1575-ig készité Padniewski Bödog püspöknek
a székesegyhâz egyik kâpolnâjâban levô renaissance mûvészetû szép siremlékét.
Ez az olasz renaissance mûvészet jökor összekeveredett a helyi jellegû csûcs-
ives mûvészettel és hozzâjârûlt ahhoz, hogy a barokk izlés idejében is sokâig
érvényben maradtak a nemesebb formâk, azonkivûl elômozditotta nevezetes
kôfaragô iskolâk képzôdését, végûl pedig Krakö épitészeti emlékeinek sajâtos
jelleget kölcsönzött.
Az éremvésô mûvészetnek a nagy szobrâszattal kapcsolatban épen olyan
szerepe van, mint a miniatnr festészetnek a nagy festészet mellett. A XVI.
szâzadbôl szâmos érem maradt fönn, melyek kirâlyok és kirâlynék, valamint
kivâlô magân személyek tiszteletére nyilvân Kraköban verettek. A legszebbek
azonban olasz termékek. Az imént emlitett Giovan Maria Padovano mesternek
négy érmét ismerjük: az egyik I. Zsigmond kirâlyé 1532-bôl, a mdsik Bona
Sforza kirâlyné érme, a harmadik és a negyedik Zsigmond Agoston kirâlyé.
Domenico Veneziano 1548-ban készité e kiràly érmét. Gian Jacopo Caraglio,
ki több éven ät tartözkodott a kiràlyi udvarnàl, 1540-ben készité I. Zsigmond
és felesége, Bona Sforza érmét, de ezek nem maradtak fönn. Meglehet
azonban, hogy a Jagellök ismert legszebb érmei közt, melyek mâig sincsenek
meghatârozva, egyik vagy a mâsik az emlitett mesterek müve. Nem szölunk
a nürnbergi eredetû érmekrôl, melyek ugyanazon uralködökat âbrâzoljâk ;
lételûk egymagâban elég bizonyitéka annak, hogy mily élénk és sokoldalû volt
a mûvészeti élct a Jagellök udvarân.
A mondottakat összefoglalva arröl gyözödünk meg, hogy a kraköi és
azzal kapcsolatban az orszâgbeli mûvészeti élet a XV. szâzad kôzepéig prâgai
hatâs alatt fejlödött ; azontül Nürnberg vitt fontos szerepet, a mi a XVI. szâzad
kôzepéig, sôt a mûvészi ipar egyes âgaiban még azontûl is tartott. De a
XVI. szâzad elején mâr mutatkozik az olasz hatâs, melynek révén a mûvészeti
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Band 19/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Galiczia (2)
- Band
- 19/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1898
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 456
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch